Een glasaal op een zandbodem (foto Jelger Herder)
Een glasaal op een zandbodem (foto Jelger Herder) Foto: Jelger Herder

Glasaalmonitoring

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta om de twee weken iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder. In deze aflevering: Glasaalmonitoring.
Het glasaalseizoen is begonnen! Voordat deze babypalinkjes onze kustwateren bereiken, hebben ze een gevaarlijke reis van 6000 kilometer achter zich vanuit de Sargassozee.

Bedreigde diersoort
De hoeveelheid glasaal die onze kust bereikt, is nog maar 3% van wat het ooit geweest is. Het gaat niet goed met de paling. Het advies van de VISwijzer ‘niet consumeren’ spreekt boekdelen.

Kruisnetonderzoek
Van februari tot juni bevissen vrijwilligers tweemaal per week, net na zonsondergang, met een kruisnet tientallen intrekpunten van glasaal langs de Nederlandse kust. Dit gebeurt bij obstakels op de migratieroute, zoals gemalen en sluizen. De gevangen glasaaltjes, stekelbaarzen en andere vissen worden geteld, ingevoerd en weer uitgezet. Waterschap Hollandse Delta doet deze monitoring sinds 2015 samen met natuurbeschermingsorganisatie RAVON. We zien hoe de vangst door de jaren heen varieert en hoe de glasaal zich ontwikkelt.

Visvriendelijke pompen
Met dit soort onderzoeken kan het waterschap bepalen welke maatregelen we moeten nemen voor vissen en kan het zo nodig waterverbindingen verbeteren, zodat de vissen weer van en naar zoet water kunnen zwemmen. Het waterschap kiest bijvoorbeeld voor visvriendelijke pompen en het aanleggen van vispassages bij nieuwe gemalen. Een goede en gevarieerde visstand betekent ook meer biodiversiteit en goede waterkwaliteit.

Gratis reanimatietraining

In 2015 en 2016 stelde het EvR-raadslid Cora van Vliet raadsvragen aan de burgemeester over deelname aan het oproepsysteem van Hartveilig Wonen (inmiddels Hartslag nu). Daar wilde het college destijds nog niets van weten. Inmiddels maakt Ridderkerk wel gebruik van dit oproepsysteem, waarbij getrainde Ridderkerkkers opgeroepen kunnen worden voor het reanimeren van slachtoffers en/of het halen van een AED in hun directe omgeving.
Echt voor Ridderkerk is groot voorstander van het hebben van voldoende AED’s en hulpverleners in Ridderkerk om een reanimatie te kunnen uitvoeren. Iedere week krijgen zo’n 300 mensen in Nederland buiten het ziekenhuis een hartstilstand. De kans op overleven is het grootst als er binnen zes minuten wordt gestart met reanimatie. Burgerhulpverleners zijn een belangrijke toevoeging op de professionele hulpverlening door brandweer- en ambulancepersoneel, omdat zij sneller ter plaatse kunnen zijn. Inmiddels zijn er voldoende AED’s in Ridderkerk om binnen zes minuten ter plaatse te zijn met een AED.

EvR sponsort cursus
Om te zorgen dat er ook voldoende vrijwilligers zijn die kunnen en willen reanimeren, sponsort Echt voor Ridderkerk op 23 februari aanstaande weer een gratis reanimatietraining. Deze cursus wordt gegeven door goed opgeleide instructeurs en is uiteraard coronaproef. In één avond kan men reanimeren, AED-gebruik en meer levensreddende handelingen leren. De training vindt van 18.30 tot 22.30 uur plaats in het pand van RTV Ridderkerk aan de Jonkheer de Sav. Lohmanstraat 1.

Deelnemers dienen 16 jaar of ouder te zijn en fysiek in staat te zijn om op beide knieën te zitten. Belangstellenden kunnen voor meer informatie contact opnemen via: of via e-mail op cora.vanvliet@echtvoorridderkerk.nu of 06 5516 8311.