Het veld van de Rowdies in het toen nog lege Oosterpark
Het veld van de Rowdies in het toen nog lege Oosterpark Foto:

INGEZONDEN

HSV Ridderkerk Rowdies voor Ridderkerk

Historie
In de jaren 70 was er een groep Ridderkerkse honk- en softballers die trainde en wedstrijden speelde bij verenigingen in de regio. Deze groep met fanatieke spelers vond dat het tijd werd dat er ook in Ridderkerk een honk- en softbal vereniging zou komen en zo ontstond, in 1979, HSV Ridderkerk Rowdies. De eerste paar jaar maakte deze groep gebruik van de korfbalvelden van ten Donck (huidige KCR), maar al snel (in 1984) deed de gemeente een mooie investering en kreeg de vereniging een plek in de polder waar nu het Oosterpark gelegen is. Ondanks dat de velden niet voldeden aan de juiste vereisten voor een honk- en softbalveld kon de Rowdies zo het fundament leggen voor de vereniging die het nu is.

Gebruik van accommodatie
Honk- en softbal zijn echte zomersporten. In maart gaan onze sporters naar buiten voor de oefenperiode en in oktober worden de laatste competitiewedstrijden gespeeld. In deze 8 maanden wordt de accommodatie op vrijwel dagelijkse basis gebruikt. Vanwege de duisternis en het weer kunnen wij niet overwinteren op de sportvelden, dus huren wij Sporthal Drievliet. Zo kunnen we onze leden toch nog in beweging houden in deze periode van het jaar. Daarnaast organiseren wij elke winter wel activiteiten voor leden, vrienden en buurtbewoners. Denk hierbij aan clubavonden, darttoernooien, kaartavonden en overige activiteiten. De accommodatie wordt overigens niet alleen door de Rowdies gebruikt. Het clubhuis is namelijk ook de thuisbasis voor de hardloopverenigingen de Antilope en de Top2000. Vanaf deze thuisbasis lopen zij routes door het Oosterpark en de buurt. Deze twee verenigingen maken het hele jaar door gebruik van de kantine en kleedkamers als thuishonk en voor de ledenvergaderingen.

Maatschappelijke rol
De Rowdies is blij dat we al jaren hun steentje kunnen bijdragen aan Ridderkerk en de maatschappij. We doen bijvoorbeeld mee aan de Brede School. Dit zijn buitenschoolse activiteiten die er zijn om sporten voor kinderen te stimuleren. Kinderen kunnen hier dan ook gratis aan deelnemen. Vorig jaar was dit al een succes gebleken.
Hiernaast heeft de Rowdies de afgelopen jaren ook vele clinics en lessen gegeven op 7 Ridderkerkse basisscholen. Dit was ons Sportimpuls project. Hierbij is zo’n 400 uur aan clinics gegevens. De Rowdies vindt het belangrijk dat alle kinderen de kans krijgen om een sport te beoefenen en daar zullen wij ons dan ook voor blijven inzetten.
Tevens organiseren wij jaarlijks een gezellig bedrijventoernooi waaraan meerdere Ridderkerkse bedrijven meedoen. Naast dat het een leuk bedrijfsuitje is voor de bedrijven is het ook een goede manier om verbinding te zoeken. Dit jaar zal het bedrijventoernooi op de tweede zaterdag van september worden gehouden.
Al jaren is de Rowdies verbonden aan de Stichting Pameijer. Wij werken kosteloos nauw samen om de cliënten van de stichting 4 dagen per week een dagbesteding te bieden op onze accommodatie. Deze toppers helpen de vereniging met diverse klusjes en zorgen ervoor dat de kantine en omgeving verzorgd is. De cliënten horen dan ook helemaal bij de vereniging en krijgen op ons jaarlijkse eindfeest een huldiging. We hopen deze samenwerking nog vele jaren door te kunnen zetten.

Toekomst
Onze oudere leden en spelende veteranen hebben het Oosterpark zien ontstaan rondom onze accommodatie en zijn dan ook heel blij dat er eindelijk weer een mooie investering wordt gedaan door de gemeente. Een investering die ervoor zorgt dat het een sport- en recreatiepark blijft voor jong en oud. Deze investering in het park maakt het mogelijk dat wij geherhuisvest kunnen worden, waardoor we na 43 jaar eindelijk velden krijgen die voldoen aan de reglementen, zodat wij op een gezonde wijze verder kunnen bouwen aan de toekomst van de Ridderkerk Rowdies. Deze velden zijn hard nodig, omdat onze eerst teams de afgelopen jaren op hoger niveau zijn gaan spelen.

Start seizoen
Zondag 10 april is onze ‘Opening Day'. Dit is een feestelijke dag met muziek en activiteiten voor kinderen. Iedereen is welkom om de eerste officiële thuiswedstrijd van het seizoen bij te wonen. De hekken staan de gehele dag open, dus kom gezellig vanaf 14.00 uur langs voor een hapje en een drankje.