Bomen vol plastic bij Het Huys ten Donck
Bomen vol plastic bij Het Huys ten Donck Foto:

LEZERS SCHRIJVEN

Afrekenen bij de stembus
Waar de JA-JA sticker zo’n beetje het enige wapenfeit was in haar achterliggende raadsperiode, is het tamelijk gênant dat uitgerekend 18Plus die sticker negeert en overal haar verkiezingsfolder in de bus laat glijden.
Qua inhoud wil ik het pamflet nomineren voor de hoofdprijs in de categorie vermakelijke verkiezingsretoriek. Een paar voorbeelden:
Wonen was alles bij elkaar één regel waard in het verkiezingsprogramma. De afgelopen jaren heeft men er geen enkele aandacht aan besteed, slechts getracht het eigen onvermogen af te kopen met het befaamde tientje.
Het ‘unieke plan’ om meer inwoners zicht te geven op een huurwoning is er nooit gekomen. En nu heeft men opeens de mond vol van „meer betaalbare woningen"? Nog kortgeleden ging men zonder commentaar akkoord met een Woonvisie die juist dáárin zo schromelijk tekortschiet! Voorts: „voorrang op een woning”? Men stemde nota bene recent nog tégen een motie van die strekking!
Dan de nieuwe afvaltarieven: eerst volmondig instemmen, maar nu opeens weer roepen dat je er vanaf wil? Het ene zeggen en het tegenovergestelde doen, draagt niet bepaald bij aan de geloofwaardigheid. Bovendien vrees ik dat die sterke focus op social media averechts werkt. Niet alleen ontbreekt het aan fatsoenlijk tegengeluid in zo’n eigen Facebook-bubbel vol geestverwanten, het onttrekt kennelijk ook het zicht op de praktische realiteit; Nederland groeit naar een kleine 20 miljoen inwoners en kampt met een tekort van 400.000 woningen, maar volgens het 18Plus verkiezingsprogramma mag Ridderkerk (bij “meer woningen”) niet groeien. Gooi het maar in m’n pet.
Gelukkig is er ook goed nieuws. Getuige een interview uit 2018 zou wethouder Van Os „het verschil gaan maken” en zo niet, mochten we hem er op afrekenen. Een betere aanleiding om in maart te gaan stemmen is er niet.

Peter van Veelen

Verloren:
Parel steek oorbel, in Ridderkerk weet niet precies waar,
kan zijn in Ridderkerk bij Lidl, parkeergarage, Dirk vd Broek, Vlietplein??

Bij voorbaat heel veel dank.

Bomen vol met plastic
Sinds het voorjaar van 2021 wapperen er in de bomen van de buitenplaats van Huys ten Donck vele lappen plastic. Eerst dacht ik dat het om een of ander vreemd kunstproject ging, maar iemand uit onze buurt wist te vertellen dat het er op een stormachtige dag was ingewaaid.
Het was een raar gezicht om op deze prachtige buitenplaats zoveel plastic in de bomen te zien hangen. Ik ging er dan ook vanuit dat dit er wel uitgehaald zou worden.
Helaas gebeurde dat niet: maanden gingen voorbij en het plastic bleef maar wapperen. In de zomer ging het in De Combinatie regelmatig over verloederde tuinen. “Zou dit nu ook over de buitenplaats gaan?”, dacht ik steeds.
In oktober heb ik de stichting maar eens gemaild en geïnformeerd of er plannen waren om het plastic te verwijderen. Hierbij heb ik ook wat suggesties gedaan over hoe dit misschien zou kunnen gebeuren. Helaas blijven aanvankelijk al mijn mails - en ook een brief per post - onbeantwoord. Ook een ingesproken voicemail levert alleen een absolute radiostilte op.
Uiteindelijk volgt er drie maanden na mijn eerste e-mail een reactie vanuit de stichting dat mevrouw Catharina Groeninx het te druk heeft gehad om mijn mails te beantwoorden.
Ik hoopte dat er na dit mailtje dan toch nog een inhoudelijke reactie zou komen, maar helaas zijn we inmiddels weer zes weken verder en nog altijd heb ik geen idee of er iets aan het gewapper in de bomen gedaan gaat worden.
Maar eerlijk gezegd.. Op dit moment vind ik het wapperende plastic minder erg dan het feit dat mijn vraag gewoonweg genegeerd wordt!

Marja Kranendonk
Bewoonster Donckse buurt