Foto:

Op naar het voorjaar

Daar stond hij dan. In z'n eentje, zonder de minister-president naast hem. Onze nieuwe minister Kuipers van volksgezondheid mocht ons dinsdag vertellen dat het land weer in stappen open kan.

De meeste maatregelen zijn niet meer nodig. We kunnen al die dingen weer die bijna twee jaar niet konden, maar zo heel belangrijk zijn in een mensenleven. Ik heb ze zo gemist. U toch ook?

In de afgelopen twee jaar stond alles in het teken van de bescherming tegen het virus en de toegankelijkheid van de zorg. Wat moest dat moest. Ook in deze column hebt u mij daarover regelmatig gehoord. Want het virus was geen gewoon griepje, en dat is het nog steeds niet. Door dit virus zijn voor veel Ridderkerkers de afgelopen twee jaren een zware periode geworden. Laten we ook aan hen denken en naar hen blijven omzien terwijl we feest vieren omdat bijna alles weer kan.

Immuniteit
We lijken de piek van het aantal besmettingen gepasseerd, en we zijn beter bestand tegen de laatste virusvariant. Maar laten we niet onvoorzichtig worden. Want het virus is er nog steeds. Met vaccineren en boosterprikken zetten we de strijd voort, zodat ons land steeds meer immuniteit opbouwt. Laat u testen als dat nodig is. Afstand houden en geen handen schudden blijven verstandig.

Als we een beetje letten op deze dingen, kan de samenleving weer verder. Dat moet ook. We snakken er naar om elkaar in de armen te sluiten, een knuffel te geven. We willen weer onbezorgd een hapje buiten de deur kunnen eten. Of een concert of het theater kunnen bezoeken. Onze ondernemers verdienen het weer perspectief te hebben. En onze jongeren hebben het zo nodig dat ze hun leeftijdgenoten weer kunnen ontmoeten. Op school, in de collegezaal. Of op een festival of het sportterrein. Hoe fijn is het dat dat allemaal weer kan!

Feest van de democratie
We gaan zo veel optimistischer het voorjaar tegemoet dan twee jaar geleden. En we vieren volgende maand nóg een feest: dat van de democratie. Want op 16 maart mag u naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Elke vier jaar is dat een bijzondere gebeurtenis.

De gemeenteraad zet de koers uit, bepaalt waaraan het geld wordt besteed. En wie die 29 vrouwen en mannen zijn, dat bepaalt u! Maak dus gebruik van uw stemrecht en maak een hokje rood op 16 maart. In een paar stembureaus kunt u al op 14 en 15 maart terecht, om grote drukte te voorkomen.

Ik wens Ridderkerk een mooie verkiezingsstrijd en een mooie opkomst toe. Het is altijd weer een spannende periode. Ik kijk er naar uit!

Anny Attema, burgemeester

Reageren op deze column? Mail naar burgemeester@ridderkerk.nl.