LEZERS SCHRIJVEN

Recht = Recht

Bij het lezen van het bericht “Bomenkap in Oosterpark niet te voorkomen” in De Combinatie van 3- 2 - 2022 bekroop me het gevoel dat dit een stuk nepnieuws was. De Raad van State (RvS), berucht om zijn lange looptijden, zou nu op 28 januari 2022 al tot een beslissing zijn gekomen. En ik, als medeondertekenaar van het Bezwaarschrift, zou de uitslag moeten vernemen uit onze lokale krant en niet via een persoonlijk bericht van de RvS.
Het stuk heeft bovendien een merkwaardige inhoud. De RvS zou nu al uitspraak hebben gedaan, maar lezen we:“….kijkt waarschijnlijk later dit jaar nog eens naar alle ingediende bezwaren ….”.
Dit is een omgekeerde procesgang, gebruikelijk komt een uitspraak pas nadat alle bezwaren bestudeerd zijn. Meer informatie krijgt men door op internet “Raad van State” en “Oosterpark Ridderkerk” in te toetsen. In een document van vier pagina’s valt te lezen dat een aantal ingezetenen een geding heeft aangespannen tegen het bestemmingsplan Oosterpark, bij besluit van 14 oktober 2021 door de Ridderkerkse Gemeenteraad vastgesteld. De behandeling van het verzoek aan de voorzieningenrechter om een voorlopige voorziening te treffen vond plaats op 11 januari 2022 in aanwezigheid van drie bij naam genoemde vertegenwoordigers van de gemeente. Eventueel aanwezige eisers zijn niet vermeld.

Uit de Inhoudsindicatie en uit de volledige tekst van dit document valt op te maken dat de rechter geacht kan worden voldoende op de hoogte te zijn van de nadelige invloeden die uitvoering van dit ontwerp op de directe leefomgeving van de eisers heeft en op de directe schade die aan het milieu ter plaatse wordt aangericht. Blijkbaar vindt hij deze belangen te ondergeschikt om onverwijld een voorlopige voorziening te treffen en het verzoek werd daarom afgewezen.
Uiteraard hoort een rechter onafhankelijk te beslissen, maar in dit geval lijkt het of een robot al zijn algoritmes heeft afgewerkt om tot deze negatieve beslissing te komen. Er wordt daarbij verwezen naar eerder gedane uitspraken, richtlijnen en voorschriften waarvan de inhouden voor de doorsnee burger onbekend zijn en waardoor de hier gevolgde beredenering onbegrijpelijk is.
Dit is in tegenspraak tot de belofte van een responsieve rechtspraak die in het bestuursrecht – zeker na de Toeslagenaffaire - als nieuwe ambitie geldt. Concreet betekent het hier de vraag of het gemeentelijk besluit om het bestemmingsplan Oosterpark er door te drukken geschikt, noodzakelijk en evenwichtig is. Een meer gedifferentieerde toetsing zou de burger een sterker gevoel van rechtvaardigheid moeten geven *). In dit geval heeft het er alle schijn van dat de maatstaf voor die evenredigheid ontbreekt. Dit geeft de indieners van het Bezwaarschrift het recht om heroverweging van deze uitspraak aan te vragen.

*) Informatie uit : NRC Opinie & Debat pag. 012 van 5 en 6 februari 2022

H. Eckhart

Problemen met boilers

Al maanden hebben vele mensen het probleem dat de boiler ‘s nachts niet meer opwarmt. En ze daarom gedwongen worden om hiervoor de dure elektriciteit te gebruiken. Terecht hebben mensen de verhuurder, Wooncompas, gevraagd hier iets aan te doen. Je betaalt de huur toch niet voor niets.
Wat doet Wooncompas? Twee keer een brief naar de mensen sturen waarin staat dat ze het maar zelf moeten uitzoeken!
En wat doen onze gemeenteraadsleden? Misschien dat ze voor de show wat woorden roepen, maar ik zie ze verder niets doen.
Misschien moet er een collectieve (juridische) actie worden opgezet. Moeten wij dat dan maar zelf gaan doen? Kennelijk wel. Want het lijkt de gemeenteraad ook weinig te interesseren. Als u wil zien wat ik doe, en aan u vraag, kunt u kijken op: www.vk.com/marcelvink (voor iedereen toegankelijk).

Marcel Vink