INGEZONDEN

Energieprijzen brengen huishoudens in problemen

Met de huidige energieprijzen betaalt een huishouden bij een nieuw contract dit jaar gemiddeld €2800. Dat is ruim €1300 meer dan een jaar geleden, een stijging van 86%. Veel huishoudens worden geconfronteerd met hoge eindafrekeningen en nieuwe hoge maandbedragen. Bewoners van oudere slecht geïsoleerde woningen zullen het het meest merken. Niet iedereen kan dat dragen.
Het kabinet kondigde eerder aan om via de belastingen alle inwoners deels te compenseren voor een bedrag van circa €400. Na opmerkingen in de kamer kwam er een extra regeling voor minima die zo’n €200 compensatie kunnen krijgen via hun gemeente. Mensen in de bijstand krijgen het automatisch. Werkende minima en anderen moeten het aanvragen.
Inwoners en organisaties schieten de huishoudens te hulp. De kachel nog een paar graden lager en nog een trui aan is nu geen optie meer. Het betreft minima maar ook ouderen met een klein pensioen, detaillisten en ZZP'ers die de coronaklap nog niet te boven zijn. Mensen in de bijstand lopen daarbij het risico dat zij gekort worden als de gift wordt gezien als ‘inkomen’. Elke gemeente bepaalt zelf regels rondom het ontvangen van giften. En daar zit dus ook de oplossing. Het gemeentebestuur kan toestaan dat minima een ruime gift voor energie mogen ontvangen van een organisatie, diaconie of gulle buur.
Veel kerken zijn al in actie en ook onze gemeente kan actief bijdragen aan het voorkomen van schulden en verlies van leefcomfort door de hoge energieprijzen. Bijvoorbeeld door een gezamenlijk Energie Solidariteitsfonds waar bedrijven, kerken en inwoners die de compensatie niet nodig hebben, een bedrag kunnen storten en waar inwoners die in de problemen komen kunnen aankloppen. Het inzetten van een isoleer-offensief. En de gemeente kan nu al ruimhartig het bestaande Noodfonds inzetten. Het lijkt ons een goede en acute zaak.

Namens PvdA -GroenLinks Ridderkerk,

Arianne Ripmeester

Kwalijk dat partijen tegenover elkaar worden gezet in discussie over invulling van vroegere huishoudschool

De afgelopen tijd is een aantal artikelen in De Combinatie verschenen over de toekomst van de voormalige huishoudschool aan de Koninginneweg. In een aantal stukken is ook de Natuurvereniging Eiland IJsselmonde genoemd. Het bestuur van de Natuurvereniging herkent zich echter niet in het beeld dat geschetst is en wil dit graag rechtzetten.
In november 2020 verscheen in De Combinatie een uitnodiging van de gemeente om mee te denken over de toekomst van de voormalige huishoudschool. De Natuurvereniging heeft toen contact opgenomen met de gemeente om aan te geven dat we op zoek waren naar een alternatief onderkomen.
Het NME-centrum in het Reijerpark, waar veel van onze activiteiten plaatsvinden, is steeds meer omgevormd tot districtskantoor van de Dierenbescherming. Door ruimtegebrek in dat gebouw, dat eigendom van de Dierenbescherming is, kijkt het bestuur ook naar andere locaties om activiteiten te organiseren. Hierover is in mei 2021 een oriënterend gesprek geweest met de gemeente. Vergelijkbare gesprekken zijn ook met andere organisaties gevoerd, zoals ook blijkt uit de reactie van Facet die vorige week in De Combinatie verscheen.
Wij weten niet beter dan dat de gemeente verschillende opties voor de toekomst van het gebouw onderzoekt. Sinds het gesprek in mei vorig jaar hebben we niets meer gehoord. Totdat onze naam op 6 januari opeens in deze krant verscheen. Het bestuur van de Natuurvereniging vindt het een kwalijke zaak dat in de publieke discussie over het gebouw nu verschillende partijen tegenover elkaar worden gezet. Zeker als dit nog eens versterkt wordt door politici die in aanloop naar de verkiezingen hier politiek gewin uit proberen te halen.
Wij hebben ondertussen nog diverse andere opties voor onze activiteiten verkend, maar hebben daar nog geen besluit over genomen. De Natuurvereniging wacht rustig af wat de gemeente besluit over de huishoudschool. Wij hopen dat het monumentale pand nog jaren onderdak kan bieden aan maatschappelijke organisaties. En natuurlijk aan de kolonie Huismussen.

Sander Elzerman,

Natuurvereniging