LEZERS SCHRIJVEN

50 maal dank
Onlangs verscheen in De Combinatie voor de vijftigste en laatste keer de beschrijving van een wandeling op het eiland IJsselmonde door Aart van Dragt. Deze wandelingen heeft Aart zelf minstens één keer gelopen, hij weet dus precies waarover hij schrijft. Boven iedere aflevering staat steeds de naam en de afstand, zoals: Carnisse Griend (6,5 km). De tekst gaat altijd vergezeld van een kaartje en een of meer foto’s. Samen vormen ze een waardevolle inventarisatie van wat er op natuurgebied in onze omgeving (nog) te genieten valt. Ook zal het voor velen een stimulans zijn om de wandelschoenen op te zoeken en er op uit te trekken. In het schrijven van al die stukken zitten honderden uren werk. Een bedankje is dus zeker op zijn plaats. Bij deze dus, Aart!

H. Eckhart

Stationstuinen?
Recent werd duidelijk dat Nieuw Reijerwaard de 40% grens heeft bereikt. Dat wil zeggen dat 40% van het terrein verkocht of in optie is genomen. De belangstelling voor dit terrein wordt extra aangewakkerd omdat een van de participanten druk zet op bedrijven om richting Nieuw Reijerwaard te verplaatsen. Barendrecht wil namelijk een nieuwe woonwijk bouwen op wat nu nog industrieterrein Dierenstein is. Hier moeten circa 3500 woningen komen. Woningen waaraan binnen Ridderkerk ook grote behoefte is. Wat een farce. Nieuw Reijerwaard moest er komen omdat er zoveel behoefte zou zijn aan grote loodsen vol agro-logistiek. Niet om deze van de ene naar de andere plek te verplaatsen. Ridderkerk heeft zelf nauwelijks grote nieuwbouwlocaties en Nieuw Reijerwaard had daarvoor uitstekend voor kunnen fungeren. Ik weet dat het een utopie is maar als we toch praten over het verplaatsen van bedrijven dan heb ik nog een goede tip. Ga in gesprek met Bakker Barendrecht en verplaats dit naar een andere hoek van het terrein, dan blijft er tussen de vriesloods die nu gebouwd wordt en Rijksstraatweg een enorm terrein over waarop Ridderkerk haar eigen Stationstuinen kan realiseren. Vlak bij het station, rustig in het groen en nabij uitvalswegen. Een ideale plek voor nieuwbouw.

C. Schonenberg