Ridderkerk kan Panattoni niet uit Slikkerveer weren
Ridderkerk kan Panattoni niet uit Slikkerveer weren Foto:

Machteloos tegen komst van distributiecentrum

Het gemeentebestuur heeft geen juridische middelen om de komst van Panatonni naar Slikkerveer te blokkeren. Het voor advies door de gemeente in de arm genomen advocatenkantoor Pels Rijcken heeft geen opties opgeleverd voor het tegengaan van een distributiecentrum op het voormalige terrein van Smit Slikkerveer. Een voorbereidingsbesluit met gebruikswijzigingsverbod kan het gemeentebestuur nog wel voor andere terreinen aan de Ringdijk nemen om ‘ongewenste' ontwikkelingen tegen te gaan. Als wapen tegen Panatonni komt een gebruikswijziging te laat. De ontwikkelaar heeft de vergunningaanvraag reeds gedaan op basis van de bestaande mogelijkheden. Pogingen om Panatonni te verleiden naar een andere locatie (waarop door de gemeenteraad is aangedrongen) lopen spaak omdat de gemeente niets anders kan aanbieden. Nieuw Reijerwaard en andere bedrijfsterreinen bieden geen mogelijkheden. Ook buurgemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft laten weten geen alternatieve locatie te kunnen bieden.

Daar komt bij dat Panatonni hecht aan de ontwikkeling van het terrein in Slikkerveer. Om (verkeers)hinder te beperken en inzicht te krijgen in mogelijke andere knelpunten wordt een verkeerstafel ingesteld, waarmee een afvaardiging van buurtbewoners, het waterschap en gemeente met het bedrijf om tafel gaan om te zoeken naar de beste oplossingen.