LEZERS SCHRIJVEN

Leefbaar Ridderkerk of Leefbaar Willemstad?
Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht wordt je overspoeld met flyers in de brievenbus en reclame op Facebook. Op zaterdag rustig boodschappen doen op het dorp zonder omsingeld te worden door verschillende partijen die je proberen te overtuigen is er de komende weken ook niet bij. Het is allemaal onderdeel van het vierjarige ritueel. Uiteraard prima voor de rest, want het is van belang dat je gaat stemmen en dan kan het geen kwaad dat je ook weet op wie en waarop je kan stemmen. Persoonlijk ga ik liever zelf op onderzoek uit. Ik begon op de website van de gemeente Ridderkerk. Ze hebben een speciaal gedeelte ingericht over de gemeenteraadsverkiezingen. Daar stond prominent “Besluit kandidatenlijsten” als nieuwsbericht op de voorpagina. Op die lijst staan 9 partijen met in totaal 167 kandidaten. Er was iets wat gelijk opviel. Ze komen, zoals het hoort, bij bijna alle partijen uit Ridderkerk. Behalve bij Leefbaar Ridderkerk. Daar komen niet 1 maar zelfs 2 kandidaten uit een andere gemeente. De een woont in Dordrecht en de ander woont in Willemstad. Hoe gaan deze mensen ons vertegenwoordigen in de gemeenteraad? Dan moeten ze na 16 maart direct naar Ridderkerk verhuizen. Ridderkerkers moeten al jaren wachten om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Dan lukt het deze twee kandidaten echt niet om binnen twee weken in Ridderkerk te komen wonen. Op de website van Leefbaar Ridderkerk staan alle kandidaten op een rijtje met daarbij vermeld waar ze wonen, behalve bij de 2 kandidaten van buiten Ridderkerk. Het lijkt wel of ze het willen verbergen. Ik ga weer verder met het oriënteren op de verkiezingsprogramma's, maar er is er al 1 afgevallen.

Hendrik de Keijzer