Ton Overheid met Jolanda Kingma en Carsten Visser
Ton Overheid met Jolanda Kingma en Carsten Visser Foto:

INGEZONDEN

Zwerfafval
Geïnspireerd door anderen en vanwege de behoefte aan een opgeruimde buurt, ben ik een tijdje geleden begonnen met het verwijderen van zwerfafval uit mijn woonomgeving in Ridderkerk-West.
Het meeste zwerfafval ontstaat ten gevolge van bewuste acties, getuige hetgeen ik her en der aantref. Doorgaans zijn het onder andere snoepwikkels, verpakkingen, (fris)drankblikjes, papier(tjes) en niet te vergeten sigarettenpeuken, waarvan de laatste extreem veel voorkomen, zeker op en rondom parkeerplaatsen. Ook lijkt men zich in deze tijd graag te ontdoen van gebruikte mondmaskers. Het meest bizarre wat ik echter aantrof was het frame van een partytent wat achteloos in een berm was weggegooid.
Hoewel het niet nodig zou moeten zijn om mensen hierop te wijzen, wil ik hiermee toch een beroep doen op iedereen, jong en oud, om verantwoordelijk om te gaan met onze gezamenlijke leefomgeving en afval in een daarvoor bestemde afvalbak te gooien. Ik wil volwassenen hierbij verzoeken om hierin vooral het goede voorbeeld te geven en ouders en verzorgers vragen dit onderwerp te bespreken met hun kinderen. Geef daarbij aan dat het niet alleen in uw maar uiteindelijk zeker ook in hun belang is.
En ligt er onverhoopt toch afval voor uw deur of in uw buurt, ruim het dan gewoon even op. Dat is voor uzelf toch ook prettiger?
Mocht het u aanspreken om actief deel te nemen aan het opgeruimd houden van uw buurt, dan kunt u bij de Gemeente Ridderkerk een zwerfafvalpakket aanvragen via: www.onzetoekomstisduurzaam.nl. Alleen met elkaar kunnen we dit probleem oplossen!

Martin Voogt

Sponswerking
In de Combinatie van week 7 stond een artikel “Ridderkerk leert leven met weer en water”. Dat geldt waarschijnlijk wel voor de inwoners, maar niet voor de gemeente.
Al jaren erger ik mij aan het feit, dat de gemeente op tientallen (en misschien wel honderden) plaatsen, waar gras groeit, met gigantische tractoren met enorme banden rijdt voor grasmaaien, snoeien, controleren of wat dan ook, waardoor de grond muurvast gereden wordt en ter plaatse absoluut geen water meer kan opnemen.
Bijvoorbeeld het grasveld aan de Vlietlaan tegenover Salem, het (gedeeltelijk afgesloten) fietspad langs de Rotterdamseweg, tussen Vlietlaan en Oosterparkweg, in het Oosterpark, langs de Oosterparkweg, en zo zijn er veel meer voorbeelden te vinden.
Dit heb ik al diverse keren kenbaar gemaakt bij de gemeente, doch kreeg nauwelijks reactie. Hopelijk gaat ook de gemeente zelf nu eens meedoen om er voor te zorgen dat “de nodige natuurlijke sponswerking van de bodem en de nodige ruimte voor bomen en andere aanplant” minder in het gedrang komen, door met kleine(re) tractoren te rijden op fiets- en wandelpaden en slechts op verharde ondergrond te rijden.

T. de Jong

CDA Ridderkerk blij met buurtbus

In Ridderkerk rijden steeds vaker buurtbussen. Vrijwilligers zorgen ervoor dat er gelukkig vervoer is op de lijnen die door de RET niet meer als rendabel worden gezien. Dankzij de buurtbussen bereiken toch zoveel mogelijk Ridderkerkers de plekken waar ze willen zijn. CDA fractievoorzitter Ton Overheid en verkeerswethouder Peter Meij (CDA) lieten zich bijpraten door Jolanda Kingma en Carsten Visser van de buurtbusvereniging. Kingma: ‘'De sterke punten van de buurtbus zijn: Vaste chauffeurs, kleinschaligheid, dorpse uitstraling, een veilige sfeer in de bus en veel betrokkenheid van de leiding voor de chauffeurs. De buurtbus heeft daardoor in Ridderkerk de toekomst.''
Wie denkt dat de buurtbussen vooral door ouderen worden gebruikt, die heeft het mis. Ton Overheid en Peter Meij kregen te horen dat het vooral veel jongeren zijn die gebruik maken van de nieuwe lijn 810. ‘'Vóór corona vervoerden wij 2500 mensen per maand. Nu zitten we al weer op 2000 mensen per maand!'' aldus Kingma.