Leden van de ChristenUnie verkenden de fietsroutes
Leden van de ChristenUnie verkenden de fietsroutes Foto:

Fietspadencheck van ChristenUnie

Wellicht heeft u ze gezien, afgelopen zaterdag heeft een groot team van de ChristenUnie in een grote blauwe fietscolonne alle wijken van Ridderkerk op de fiets aangedaan. Daarmee wilden ze laten zien dat wat hen betreft in Ridderkerk de fiets het belangrijkste vervoermiddel moet zijn. De afstanden zijn daar vaak kort genoeg voor.
De ChristenUnie trok er op uit om in alle wijken te bekijken waar de afgelopen periode fietsverbeteringen zijn aangebracht. Zo was de Pruimendijk net klaar en ingericht als fietsstraat. En bijvoorbeeld ook het nieuwe regionale fietspad op de Ringdijk lag er prima bij. Toch kwamen de ChristenUnie fietsers nog genoeg verbetermogelijkheden tegen. Zo was het een hele toer om vanaf de Kruisweg (Reyerpark) op de Rijnsingel te komen: De kruising A38-Rijnsingel moest maar liefst 3x worden overgestoken. Dat is voor fietsers niet prettig, maar ook het autoverkeer heeft daar last van. Op diverse plekken bleek het asfalt niet meer in beste kwaliteit, bijvoorbeeld op de Donkerslootweg. Gelukkig komt daar, mede dankzij de inbreng van de ChristenUnie, het komend jaar daar een nieuw tweerichtingen fietspad. Op diverse plekken werden de geasfalteerde fietspaden ook ineens onderbroken door een (slechte) tegelverharding.
Doordat de blauwe stoet wel opviel, kon de ChristenUnie vaak makkelijk oversteken. Maar lang niet iedere fietsoversteek is nu veilig te noemen. Ook op die plekken kwam de ChristenUnie voorbij, en werden er notities gemaakt om in de komende raadsperiode te zorgen voor meer veilige fiets- en wandelpaden!