LEZERS SCHRIJVEN

Kies Wij-zer
Inmiddels 'in de tachtig', heb ik zestig jaar wonen in Ridderkerk achter de rug. Er gebeuren verschrikkelijke dingen in de wereld. Wat dat betreft wonen we hier in Ridderkerk echt in vrede en voorspoed, in een paradijs. Toch gebeuren hier soms rare dingen. Toen het oude gemeentehuis verdween zeiden we: 'Ach, wat jammer nou toch!' - Werd op de vuilnisbelt een mooi stukje natuur geschapen, - Maar verdween de Volksuniversiteit, - Werd de bibliotheek kleiner, - Zo ook het muziekonderwijs, - Kregen we een nieuw politiebureau, zonder politie erin, - Leerden we afval scheiden, steeds op een andere manier. Dit, terwijl de verpakkingsindustrie groeide. Paard-achter-de-wagen dus.
In 1960 reed de bus tot 23.00 uur om het kwartier over de dijk naar Rotterdam C. En terug. Ook dit is (weer) veranderd, waardoor je nu niet meer weet welke bus wanneer waarheen rijdt. Maar kiezen voor een railverbinding? Nee, dat wordt dan weer door ons bestuur tegengehouden omdat we een dorp zouden moeten blijven... Nu wordt er (wéér) gepraat over renovatie van de huishoudschool. Aardig idee, maar dat gaat zeker 10 miljoen kosten. Tien miljoen? Ja, tien miljoen. Sommige partijen hebben dat er wel voor over...Maar jaren terug is al eens bekeken of dit de moeite waard was. Advies toen al: Niet doen!
Honderd jaar geleden ontstonden, - ook op wens van de Overheid , woningbouwverenigingen, volkshogescholen, een ziekenfonds. De idee van met elkaar, samen, dat idee bracht welvaart en welzijn. Maar is van lieverlee afgebrokkeld. De Overheid ging kiezen voor 'iedereen gaat voor zichzelf zorgen.' En inmiddels is ongeveer alles "markt” geworden. Ik zie met lede ogen hoe het geld steeds meer de kans krijgt, ja-krijgt- om te regeren. En dus regeert het geld. De rijken worden rijker en de armen armer.
Maar daar is gelukkig wel wat aan te doen! Honderd jaar geleden kon dat. Dat kan nu ook! Ook in onze gemeente kan wat veranderen, verbeteren. Een beetje warmer worden, zeg maar, zodat minder mensen uitvallen en zich meer meegeteld voelen. Een tip voor de verkiezingen: kijk om je heen, zie wat nodig is en maak daarna je keuze voor een partij.

Gerrit Buis