INGEZONDEN

Goed onderwijs voor gelijke kansen

De sleutel naar de toekomst ligt bij goed onderwijs. Het geeft kinderen en jongeren kennis en vaardigheden mee waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Onderwijs geeft kinderen een kans op een gelijkere start.
 Corona heeft de kansenongelijkheid in het onderwijs pijnlijk duidelijk gemaakt en zelfs nog vergroot. Een recent rapport van de Onderwijsinspectie stelt dat zo’n 14.000 leerlingen vorig jaar een hoger schooladvies hebben misgelopen.
Het betrof vooral kinderen van laagopgeleide ouders of van ouders met een lager inkomen. Weinig geld betekent immers ook een minder goede wifi-verbinding, gedeelde laptops en minder leefruimte. Zo konden tijdens corona 200 Ridderkerkse kinderen eerst geen thuisonderwijs volgen, omdat zij geen computer hadden. Op verzoek van de scholen heeft de gemeente laptops gekocht.

PvdA-GroenLinks Ridderkerk vindt dat de plek waar je woont, je achtergrond of wie je ouders zijn niet bepalend mogen zijn voor wie je later kan worden. Daarom moet onze gemeente niet alleen investeren in goede en energiezuinige schoolgebouwen met goede ventilatiemogelijkheden, maar ook in onze jeugd en de kwaliteit van het (thuis)onderwijs. Ook als steun in de rug voor al die docenten die zich met hart en ziel inzetten.

Huiswerkklassen
 Achterstanden kunnen weggewerkt worden met behulp van huiswerkklassen en door bijles voor elk kind toegankelijk te maken ongeacht het inkomen van de ouders. En door kinderen en jongeren te laten beschikken over de benodigde digitale apparaten en een rustige omgeving voor hun huiswerk.

Ook goed beroepsonderwijs is belangrijk. Er is een groot tekort aan stageplaatsen. Wij willen dat de gemeente het goede voorbeeld geeft door stageplaatsen aan te bieden en hierover ook met partnerorganisaties afspraken te maken. Het zou mooi zijn wanneer een MBO-vestiging zich hier wil vestigen voor met name zorg en logistiek om de werkkansen van de Ridderkerkse jeugd te vergroten. Zij zijn onze toekomst.

Jeroen Rijsdijk,
PvdA-GroenLinks Ridderkerk