INGEZONDEN

Niet chique!
Partij 18Plus kondigde aan dat ze direct bij de installatie van de nieuwe gemeenteraad de zondagopening in stemming wil brengen. Ze lopen hiermee volledig voor de muziek uit. Uiteraard is het prima om eigen standpunten naar voren te brengen in verkiezingstijd. Maar met deze werkwijze gaan ze volledig voorbij aan de kiezer. Zij maken op 16 maart duidelijk wie de grootste partij wordt. Die partij zal het formatieproces oppakken en is aan zet om tot een coalitieakkoord te komen, waar hun eigen standpunten zoveel mogelijk in terecht komen. Partij 18Plus zet dat gegeven nu aan de kant. Notabene de partij die vier jaar geleden initiatieven van oppositiepartijen resoluut van de hand wees. 18Plus, die alle ideeën vanuit de oppositie afwees omdat ze eerst het eigen college aan de slag wilde zien. En de partij die de laatste maanden alle voorstellen van andere partijen blokkeert.

Nu al de coalitieonderhandelingen blokkeren is écht ongepast. Dat doet géén recht aan de kiezers in Ridderkerk. Wanneer dit echt zo’n belangrijk onderwerp is, dan zou het zéker ook onderwerp moeten zijn van coalitieonderhandelingen. Ik kan me ook niet voorstellen dat andere voorstanders van een zondagsopening deze actie chique vinden. Maar chique, die term kun je deze partij inmiddels niet meer toedichten. Via slinkse wegen proberen hun zin te krijgen, het lijkt inmiddels hun koers te worden.

De ChristenUnie is tegen een zondagsopening. We beseffen ook dat niet iedere partij dit standpunt deelt. En dat respecteren we. Maar de manier waarop Partij 18Plus nu probeert dit onderwerp op de agenda te krijgen, is niet meer dan een ordinaire verkiezingsbelofte! Een belofte die ze, net als diverse beloftes vier jaar geleden, niet waar kunnen maken. Laat je er niet door om de tuin leiden.

Beste 18Plus, stop met deze koers. Laten we zo snel mogelijk spreken over zaken waar op dit moment dringend behoefte aan is. De gestegen energietarieven, hulp aan mensen die nu niet kunnen rondkomen, strijden tegen eenzaamheid. Dan gaat het ergens over.

Robert Kooijman,
lijsttrekker ChristenUnie Ridderkerk