Geen blanco cheque voor huishoudschool

(vervolg van voorpagina) Björn Ros ziet kansen voor een combinatie van maatschappelijke functies en woningen. "Daarmee wordt de financiële haalbaarheid vergroot en kunnen extra woningen worden toegevoegd aan de Ridderkerkse woningvoorraad” aldus het GL-raadslid.
Dit scenario kreeg steun van de Partij 18PLUS, SGP, ChristenUnie, CDA, PvdA, D66 en twee leden van Echt voor Ridderkerk. “We willen de school behouden, maar geven het college geen blanco cheque” benadrukt PvdA-fractievoorzitter Jeroen Rijsdijk. Het CDA heeft bij het kostenverhaal ook bedenkingen gekregen. “We zetten ons al jaren in voor behoud van het gebouw, maar we moeten wel realistisch zijn” zegt fractievoorzitter Ton Overheid.

Voor sloop
Onderzoek moet duidelijk maken wat de mogelijkheden zijn voor woningen. Wat betreft Leefbaar Ridderkerk en de VVD kan die stap worden overgeslagen. “Ook met een gedeelte voor woningen lossen we dit niet op. We kunnen hier veel goedkoper woningen voor starters en ouderen bouwen” aldus VVD-raadslid Michel Borst, die zich met zijn partij al eerder uitsprak voor sloop van het schoolgebouw. Ook Michel Ouwens van Leefbaar Ridderkerk pleit voor betaalbare woningen op deze locatie. “De kosten zijn nu extreem hoog.”
EvR-fractievoorzitter Ad Los vindt de voormalige huishoudschool überhaupt niet monumentwaardig. “Het is een oud gebouw waar de armoe vanaf druipt. Je moet het plat slaan om er broodnodige huizen te gaan bouwen.”

Voorstel rammelt
Petra van Nes-de Man (Burger op 1) vindt dat er met de kostenberekening van het college aangestuurd wordt op sloop. "Dit voorstel rammelt. De kosten zijn niet onderbouwd. Het hoeft ook geen pand te worden met gouden kranen" aldus het raadslid dat andere partijen verwijt dat er nu ingezet wordt op mogelijk gedeeltelijke sloop.