BURGER OP 1 komt op voor huishoudschool
BURGER OP 1 komt op voor huishoudschool Foto:

INGEZONDEN

Gemeentelijk Monument geeft geen bescherming tegen afbreken!

Op 17 juli 2020 is de gemeente geïnformeerd over het toevoegen van de voormalige Huishoud- en Industrieschool (1950) aan de gemeentelijke monumentenlijst. De katholieke kerk (1960) die er naast staat zit in de procedure maar aangekondigde sloopplannen lopen hier doorheen. In 2017 is de cultuurhistorische waarde van bouwkundige objecten en landschappelijke en stedenbouwkundige structuren van Ridderkerk in kaart gebracht. Dit leverde 89 waardevolle objecten op en 24 structuren waaronder dijken en de Blaakwetering (15de eeuw). De waardering voor de huishoudschool én de kerk is van zeer hoge waarde, vanwege de gave en traditionele architectuur met bijzondere details. Het behoud van de huishoudschool heeft in 2018 op menig verkiezingsprogramma gestaan en is opgenomen in het coalitie akkoord 2018-2022, waardoor het dus in het programma van CDA-wethouder erfgoed, Peter Meij staat. Vreemd genoeg heeft uitsluitend de wethouder van 18+ zich intensief met dit vraagstuk bemoeit. Verschillende bureaus hebben onderzoek gedaan naar de bouwkundige staat en de herinrichting van het gebouw en die geven aan dat geen kostenschattingen voor de renovatie gemaakt kan worden. In een niet-onderbouwde nota aan de raad staat dat renoveren van het pand 9 miljoen euro moet kosten. En dat had precies het beoogde schokeffect! Het grote aantal partijen dat eerst nog voor behoud was, maakten een 180-graden draai en stemden in met een onderzoek waarin wordt bekeken of het gebouw geheel of gedeeltelijk moet worden afgebroken zodat daar woningen gerealiseerd kunnen worden, 3 of 4 hoog, waarbij zij ook het perceel van de Katholieke kerk betrekken. Dit gaf afgelopen raadsvergadering een stevig debat. Maar wie we echter niet gehoord hebben is onze wethouder erfgoed! Waarom heeft wethouder Meij zich met enthousiasme sterk gemaakt om deze panden tot gemeentelijk monument te maken, om zich vervolgens stil te houden? Wat is zijn rol in deze? De enige conclusie die je kunt trekken is dat het gedraai en stilzwijgen te maken heeft met de komende verkiezingen. Wordt er alvast voorgesorteerd op een nieuwe coalitie met partijen die altijd al voor sloop waren onder leiding van 18+? Op die manier worden de verkiezingsbeloftes van 4 jaar geleden en nú (zie de verkiezingsprogramma’s CDA en 18+) het “wisselgeld” bij de nieuwe coalitiebesprekingen. En dat is politiek waar we dringend afscheid van moeten nemen. Erfgoed is geen wisselgeld. We erven het en geven het door aan de volgende generatie. En vertelt hen waar we ‘vandaan’ komen.

Petra van Nes - de Man,
BURGER OP 1

Stationstuinen 2
C. Schonenberg heeft helemaal gelijk in het stukje Stationstuinen in de Combinatie van 24 februari. Er wordt echter een raar spelletje gespeeld door álle participanten van de Gemeenschappelijk Regeling-Nieuw Reijerwaard (GRNR). Want niet alleen wil Barendrecht 45ha industrieterrein omkatten naar wonen & leren, waar de overheid al 13 miljoen subsidie voor heeft afgedragen. Maar ook de deelnemende bedrijven zijn al jarenlang bezig om er voor zichzelf het meeste uit te slepen. Dat bleek vorig jaar toen er ineens een aantal ontsluitingen werden voorgesteld. Alleen wist toen nog niemand wat het probleem was!?? Dat werd later pas uitgezocht. En het bleek gewoon aan het gedrag van die participanten zelf te liggen! Ook Ridderkerk speelt geen open kaart, door rapporten niet via de bibliotheek van DFP (de vergrote versie van NRW) vrij te laten geven, en de bedrijfsverdringing van Stationstuinen naar NRW door te laten gaan. Overigens kreeg ik vorige week te horen dat er "slechts”15ha zou worden omgekat. Maar de website geeft nog braaf 45ha aan…
Uitkopen van de rij ingeklemde woningen langs de Rijksstraatweg wordt niet overwogen. Maar dan ben je wel van veel problemen af.

C.G.J. Broeders
Werkgroep Lucht & Geluid