Goede Zorg, Participatie en de verkiezingsprogramma’s

Zelfredzaamheid is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Als onze medemens in de verdrukking komt, bijvoorbeeld door overbelasting, door schulden, door een beperking of door het ontbreken van een ondersteunend sociaal netwerk, verdient hij/zijn onze steun. Iedereen kan er mee te maken krijgen, hetzij omdat het jezelf betreft, hetzij omdat het je naasten treft.
Het MBR en BMR hebben begin december een brief gestuurd aan alle politieke partijen met daarin – op basis van hun kennis, ervaring en betrokkenheid – een achttal voorstellen ter verbetering van de zorg, schuldhulp en versterking van de participatie. Wij hebben verzocht om deze mee te nemen bij de samenstelling van hun verkiezingsprogramma’s. Wij hebben ook aandacht gevraagd voor meer (ambtelijke) uitvoeringskracht.

De scores van de verschillende politieke partijen
(1) Burgerparticipatie als goede dialoog tussen gemeente en burgers is voor de meeste partijen een belangrijk onderwerp, maar de meeste partijen zien beperkingen. PvdA/GroenLinks en Burger op 1 nemen zich voor te werken vanuit een visie van wederzijds vertrouwen en willen gebruik maken van de (ervarings-) kennis in de samenleving. SGP bouwt door op actieve maatschappelijke organisaties en kerken.

(2) Integrale zorg voor gezin of huishouden – dus geen talloze loketten - komt alleen voor bij de PvdA/GroenLinks.

(3) Een effectieve afstemming tussen de verschillende zorgvoorzieningen (algemene zorg en preventie, eerste lijn zorg, tweede lijn zorg) is alleen in beeld bij het CDA. Het motief hiervoor is kostenbeheersing. Op- en afschaling in het belang van de burger is niet in beeld.

(4) Aandacht voor een onafhankelijk klachtenbeleid wordt alleen genoemd door PvdA /GroenLinks. Die partijen stellen een lokale ombudsman voor.

(5) Versterking van de sociale wijkteams wordt alleen nagestreefd door PvdA/GroenLinks en Burger op 1. Alle partijen - behalve 18 plus – zien het wijkteam wel als een (belangrijk) instrument, zij het in verschillende mate, doch stellen niet voor te investeren in een kwalitatieve en kwantitatieve versterking.

(6) Alle partijen breken een lans voor de minima en schuldhulpverlening, de toon en de intensiteit is wel verschillend. CU, CDA, SGP zetten dit zeer hoog op de agenda, PvdA/GroenLinks gaan het verst.

(7) Preventie vinden veel partijen belangrijk, doch geen enkele partij doet een concreet voorstel om dit in te vullen met een effectief bewezen programma. Hier is nog veel winst te boeken.

(8) Verkorten van procedures zodat meer capaciteit beschikbaar komt voor de uitvoering wordt alleen genoemd door PvdA/GroenLinks en SGP.

Meer weten of zelf meedoen met het MBR/BMR?
Het MBR en het BMR zetten zich in voor een krachtig en effectief sociaal beleid. We zijn van en voor de Ridderkerkers en onafhankelijk t.o.v. politieke partijen, het gemeentebestuur en organisaties die zorg en diensten aanbieden. De uitgebreide analyse van de verkiezingsprogramma’s is te vinden op www.mbridderkerk.nl of op te vragen bij riannevanderwelle@gmail.com. Als u inhoudelijk wilt meedenken en/of praktisch wilt meedoen, neem dan contact op met frans.velders@kpnmail.nl. Uw inzet is zeer welkom.

Nieuwe reeks Zwangerschaps yoga

In Mind & Body start met een nieuwe reeks Zwangerschaps yoga in Ridderkerk. Yogadocente Marion Bertels zet zich vanaf maart elke woensdagavond ook weer in voor een andere groep binnen de yoga: aanstaande moeders. In een reeks van 10 lessen werkt ze met de deelneemsters aan houding, adem en ontspanning voor tijdens de zwangerschap, maar ook voor tijdens de bevalling. "Door de oefeningen raak je meer vertrouwd met je eigen ademhaling en leer je verschillende ademhalingstechnieken, waarmee je leert je hoe je je adem controleren tijdens je bevalling” aldus Marion. Deelname aan deze serie van tien lessen (van 19.15 tot 20.15 uur) kost € 75. Er is een welkomst geschenk en er wordt een hand-out digitaal nagestuurd. Gedurende de lesperiode zijn de dames vrij om mindfulness en mediatie te volgen op vrijdagochtend bij In Mind & Body in de voormalige huishoudschool. Aanmelden kan via marionbertels@hotmail.com of kijk op www.inmindandbody.nl.