Foto:

INGEZONDEN

Het paradijs verloren

Beschouwt u het oude centrum van Ridderkerk als een tuin, dan is het er fijn vertoeven. Het middeleeuwse kerkgebouw wordt zachtjes verlicht, de rode beuken rijzen er majestueus bovenuit. De sfeervolle gevels van de oude vlasboerderijen zijn een genot om te zien. Door zorgvuldige restauraties en aanpassingen is het historische karakter intact gebleven. Velen wandelen er graag ‘s-avonds onder de ouderwetse lantaarns.
Stilletjes aan zijn er echter plannen gemaakt deze paradijs van rust te verstoren. De geplande herbouw van de flats aan de Blaak werd in De Combinatie van 9 december 2021 gepresenteerd met een tekening van de straatzijde van de nieuwe gebouwen. Door opdrachtgever Wooncompas werd echter verzwegen wat er voor de achterkant ontworpen was: drie opgaande verdiepingen verlichte galerijen met grote balkons.

'Stadionlichten'
¨Wij komen onder een rij stadionlichten te wonen¨, zeggen de bewoners van de Kerksingel. Hun tuinen, met soms eeuwenoude boerenschuren, staan naast de oude flats. Dat heeft hun nooit gedeerd: alle activiteiten vonden immers aan de straatkant plaats. ¨De architecten hebben de functies echter geflipt: bewonersverkeer, pakjesbezorgers, balkonfeestjes, die zijn straks tot drie hoog aan de kant van het oude dorpshart. En dan is er de permanente verlichting van de balkons en galerijen, terwijl onze oude wijk nu geen lichtvervuiling kent.”

Kapvergunning
Het slopen van de sfeer en karakter van het oude centrum gaat verder. Wooncompas heeft een kapvergunning aangevraagd voor de twee acacia bomen die nu naast de oude flats staan, en vele Ridderkerkers bekend zijn als een entreehaag voor het oude centrum. De kronkelige oude stammen staan hun bouwplannen in de weg, zeggen zij. Maar waar nu de bomen staan, blijft volgens de tekeningen van de architect onbebouwd. De bomen hebben een levensverwachting van vijf tot tien jaar, stelt Wooncompas. Maar de hardhouten acacia kan heel oud worden. Wooncompas bekende in een nota echter dat de prachtige bomen vooral sneller dood gaan omdat Wooncompas ze dood gaat maken om op diezelfde plek tegels neer te zetten.

Geen participatie
De bewoners van het oude centrum, de mensen die zoveel van het karakter in stand hebben gehouden, maken zich grote zorgen. Hen is ook vrijwel niets meegedeeld door Wooncompas, of door de verantwoordelijke wethouder, vertrekkend SGP-er Marco Oosterwijk. ¨Een proces van participatie was er niet. En terwijl onze bezwaren nog niet gehoord zijn, mogen wij bij een openbare vergadering van de Welstandscommissie niet eens spreken. De buurman die bijna anderhalve jaar geleden al om opheldering vroeg bij Wooncompas, ach, die wacht nog steeds op een antwoord. Nu gaat het snel de verkeerde kant op.”

Kelvin Wilson

Foto: Het gevreesde toekomstbeeld: flats met voordeuren en verlichte galerijen aan de achterzijde, zoals nu bij de Rembrandtweg.