Annouschka Viergever demonstreert haar traptechniek tegenover haar trainster Annelies Bouma Foto:

Annouschka Viergever volhardend naar vierde dan

De Ridderkerkse karateka Annouschka Viergever heeft de vierde dan van wado karate bereikt. Dit is een niveau dat niet veel vrouwen in deze sport bereiken. De jury sprak na het examen van een “uitzonderlijk goed niveau”.
Voor de 32-jarige Annouschka is het een nieuwe mijlpaal is de sport die ze nu 22 jaar lang met veel passie beoefent. Ze begon als zesjarige met judolessen bij Sportschool Muilwijk in Bolnes. Na vier jaar stapte ze over naar karate en had ze vele jaren trainingen van Muilwijk in het gebouw van de speeltuinvereniging aan het Tegelpad in Slikkerveer.

Annouschka ontpopte zich als een groot talent. In 2001 werd ze eerst in haar leeftijdscategorie bij het Nederlands Open Kampioenschap. Twee jaar later haalde ze goud bij het NK Wado Karate. Hetzelfde jaar maakte een zware blessure een einde aan haar wedstrijd carrière. Bij een internationaal toernooi in Spanje, waar ze de finale haalde, scheurde ze de kruisbanden van een knie.
Na die teleurstelling zat de Ridderkerkse niet bij de pakken neer. “Ook zonder wedstrijden zag ik een nieuwe uitdaging: Het halen van de zwarte band” blikt Viergever terug. Ze slaagde in haar missie in 2010. Daarna mocht ze drie keer een dan aan haar band toevoegen.

Drie jaar trainen
Aan het behalen van de vierde dan ging drie jaar van training vooraf. “Met alle onderbrekingen door de coronamaatregelen was het niet makkelijk. Als je dit een paar weken niet doet merk je aan alles dat je niet meer op je niveau zit. Gelukkig was er een periode dat we buiten wel mochten trainen” vertelt Annouschka. Een voordeel voor de karateka is dat ze ook een trainingsmaatje thuis heeft. Ze leerde haar partner kennen op de mat van sportschool Muilwijk: “Zij heeft ook zwarte band en doet evenmin aan wedstrijden. In ons leven heeft karate een belangrijke rol.”

Hoog trappen
Voor de vierde dan trainde Annouschka met Ruben Slagt die ongeveer even lang als zij is. “Ik kan boven de 1.80 m trappen. Dat oogt beter bij iemand die groot is. Zo’n dan-examen moet je ook zien als een soort choreografie. Daar zitten verplichte onderdelen in, maar je bent daarnaast vrij in je keuze om je technieken te demonstreren. Alle houdingen die je aanneemt moeten perfect zijn. Voor een eerste dan kun je je nog een foutje permitteren, maar voor een vierde dan mag er geen enkel missertje zijn. Je moet volledig geconcentreerd zijn en toch weten te ontspannen” licht ze toe.
De Ridderkerkse is nu niet in staat om het allemaal te demonstreren. Kort na het examen schoot bij een training een schouder uit de kom en wacht ze nu op een operatie. Na de gescheurde kniebanden is het de tweede grote blessure die ze met karate heeft opgelopen. Viergever wil niet dat het hierom als een gevaarlijke sport gezien wordt. "Bij karate gaat het vooral om discipline. De kans op blessures is het grootst als je spart met iemand die niet hetzelfde niveau heeft. Dan kun je wat blauwe plekken of een bloedneus oplopen. Dat heb ik in al die jaren niet vaak gehad.”

De elfjarige Annouschka ‘in gevecht’ met Annelies Bouma