Foto:

Voorbereiding in volle gang voor opvang van Oekraïense vluchtelingen

Naar verwachting komt er een enorme stroom vluchtelingen vanuit de Oekraïne naar Nederland toe. Rotterdam en de dorpen daaromheen hebben al aangegeven graag hun steentje te willen bijdragen aan de opvang. Maarten Tanis, Ridderkerker en kandidaat op de ChristenUnie lijst is vanuit zijn werkgever gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor de coördinatie van deze opvang.
‘Voor de regio Rijnmond worden op korte termijn 2000 plekken gereedgemaakt voor de opvang van Oekraïners. Hiervan worden er 1000 in Rotterdam gerealiseerd en 1000 in de regio waaronder in Ridderkerk. Gemeenten zijn zelf aan zet voor deze realisatie. In Ridderkerk is de gemeente al volop betrokken. Ook de raad wordt goed op de hoogte gehouden" vertelt Tanis.

Niet van korte duur
De Veiligheidsregio Rijnmond heeft een verbindende en regisserende rol. Als projectleider ‘Opvang vluchtelingen’ in Rotterdam is Maarten Tanis ook nauw betrokken bij de opvang in de regio, waaronder Ridderkerk, door zijn rol als voorzitter van het regionale overleg ‘Opvang vluchtelingen’. Op dit overleg wordt alle informatie vanuit vrijwel alle gemeenten in Rijnmond gedeeld en afgestemd: "Het is prachtig om te zien dat er zoveel hulp, opvang en aandacht is voor de nu ontstane vluchtelingenstroom vanuit Oekraïne. De inzet van de Veiligheidsregio en de gemeenten zijn cruciaal maar de particuliere inzet van burgers, kerken, maatschappelijk organisaties, donaties en de aanmeldingen van steungezinnen, kamers, bedden en panden zijn van doorslaggevend belang voor de warme ontvangst van de Oekraïners. De kans dat het verblijf voor langere tijd gaat duren is zeer waarschijnlijk. Daarom moet er aandacht zijn voor oplossingen die ook voor langere tijd passend en duurzaam zijn en ook de inzet vanuit Ridderkerkers niet van korte duur is!"

Platform
Een in te richten platform voor alle initiatieven in Ridderkerk is volgens Tanis wenselijk. Hier kan ook afgestemd worden wat werkelijk nodig is zoals aanbod voor wonen, maatjes etc. "Wat mij betreft dienen we ook alle vluchtelingen en statushouders niet te vergeten. Voordat de oorlog in Oekraïne begon waren er in Nederland al 7000 plekken te kort. Laten we doen wat ons gegeven is om doen: recht, vanuit liefde voor onze naaste!’"

Kom jij mij helpen?

“Ik ben Martin. Als SchuldHulpMaatje help ik graag Ridderkerkers die schulden hebben of schulden dreigen te krijgen. Samen met hen kijk ik naar de mogelijkheden van mijn hulpvragers. Ook luister ik naar hun verhalen en ervaringen, waarin (veel) schaamte en ongemak doorklinkt. Steunend zonder oordelen. Helpend op weg naar (meer en beter) perspectief”

Ik ben op zoek naar collega maatjes, die mij als SchuldHulpMaatje willen helpen. Heb jij het hart op de juiste plaats? En wil jij mij gaan helpen? Ik kijk er naar uit. Het is mooi vrijwilligerswerk.

Je staat er niet alleen voor! Uiteraard ondersteun ik je graag en zijn er diverse, praktische, trainingen door SchuldHulpMaatje Ridderkerk.

“Ik wil graag met je in gesprek om jouw mogelijkheden in mijn/ons mooie werk toe te lichten. Jij kan dat ook. Daar ben ik van overtuigd: want samen lukt ‘t…!”
“Neem dan contact met mij op via shmridderkerk.nl.. Druk op de rode knop: “ik wil graag SchuldHulpMaatje worden”.