Henk van Os (Partij 18PLUS), Robert Kooijman (ChristenUnie) en Daan Kardol (SGP) in debat Foto:

Debat brengt verschillen tussen partijen aan het licht

Zijn er in Ridderkerk genoeg sociale huurwoningen of moeten er nog bij? Het was één van de discussiepunten bij het verkiezingsdebat dat Radio Rijnmond en Radio Ridderkerk gezamenlijk organiseerden. Lokale partijen blijken er verschillend over te denken. Volgens Leefbaar Ridderkerk moet het hier niet het afvoerputje van Rotterdam worden, terwijl Echt voor Ridderkerk meer huurwoningen nodig vindt om de doorstroming op gang te brengen. Volgens de ChristenUnie zijn de regionale afspraken hierover al gemaakt en kan Ridderkerk zelf meer doen door kantoren om te bouwen tot woningen. Per stelling ging het debat steeds tussen drie partijen. Bij de discussie over mobiliteit stond de SGP met "behoud van het dorpse karakter” tegenover de VVD en Burger op 1, die voor het toekomstige Ridderkerk willen inzetten op lightrail.
Over de zondagsopenstelling van winkels trof Partij 18PLUS de SGP en ChristenUnie. De christelijke partijen vinden het niet kies dat hun coalitiepartner nu met een voorstel hierover komt. Volgens 18PLUS is het nu aan de kiezer om zich uit te spreken. Het CDA werd gemangeld in de discussie over het behoud van het Essenlaantje. De verbeterplannen voor het Oosterpark worden afgekraakt door Leefbaar Ridderkerk en Burger op 1, die het park zoveel mogelijk in huidige vorm willen behouden. In het debat over het variabele afvaltarief was Partij 18PLUS de gebeten hond. PvdA/GroenLinks vindt het onbegrijpelijk dat de partij terugkomt op dit besluit nu het nieuwe systeem net zestig dagen draait. Volgens het CDA wordt het ook duurder als er weer meer vuilniswagens moeten gaan rijden. Het twee uur durende debat is terug te kijken op de sites van Radio Rijnmond en Radio Ridderkerk en online via de site van De Combinatie.