Een ransuil op een geheim gehouden plek in Ridderkerk
Een ransuil op een geheim gehouden plek in Ridderkerk Foto:

Ransuilen overwinteren middenin woonwijk

Afgelopen februari kwam in een van de woonwijken in Ridderkerk een groep van zes ransuilen in een roestboom, waarin zij de winter goed door komen met elkaar. Ze zaten verspreid in de hoge boom, waar zij door de groene takken en door hun rosbruine verenkleed nauwelijks opvielen. Zelfs in de periode van zware stormen, bleven de uilen bij deze boom in de woonwijk terug komen. De ransuilen vielen met name op door hun lange pluimen, de oortjes op hun kop en de oranje ogen. Overdag hoorde je wel, dat er onderling contact tussen de uilen was. Naast een rustplaats was dit tevens een ontmoetingsplek tussen mannetjes en vrouwtjes en vonden hier door communicatie de eerste sociale contacten plaats voor de komende balts- en broedperiode.

In de schemer maakten de uilen zich op voor de jacht in een natuurgebied vlakbij. Tijdens het jagen ’s nachts werden vooral veldmuizen en woelmuizen gevangen. De braakballen, die tevens de aanwezigheid van ransuilen duidelijk maakten, werden overdag door de uilen uit geworpen. Hierin zaten de onverteerde resten van hun gevangen prooien van die nacht.
Het is bijzonder, dat de ransuilen zich zo laat in het jaar verzamelden bij de roestboom, omdat in februari de broedgebieden weer bezet gaan worden. Dan loopt de winter rustplaats leeg, zodat de zoektocht naar een nest begon.
Voor de ransuilen gaat nu de balts- en broedperiode beginnen en de zorg voor hun nageslacht. Hopelijk komen deze bijzondere uilen volgend jaar terug, zodat de mensen hen weer mogen bewonderen.

Tekst en foto: Annemiek Faber

LEZERS SCHRIJVEN

Hondenpoep
Met dit artikel wil ik graag de hondenbezitters van Ridderkerk-West hartelijk bedanken, met name diegenen die telkens weer keurig netjes de poep opruimen die hun trouwe viervoeters tijdens een uitlaatronde hebben achtergelaten. U heeft misschien niet half in de gaten hoe fijn dit is voor omwonenden, maar ook voor die mensen die graag een wandeling in deze buurt maken. U lijkt zich goed te realiseren hoe vervelend de aanblik van zo'n hoop hondenpoep kan zijn, maar ook hoeveel geuroverlast dit zomers teweeg kan brengen, en niet te vergeten hoeveel ongemak het met zich meebrengt als er onverhoeds toch in zo'n hoop wordt getrapt. Ik mag hier daarom ook niet uw bijdrage aan het plezier van de spelende kinderen in deze omgeving vergeten te noemen. U geeft duidelijk blijk van een groot sociaal gevoel ten aanzien van de buurt en ook lijkt u hiermee duidelijk te willen bijdragen aan een prettige woonomgeving voor iedereen.
Helaas is er ook een groep hondenbezitters op wie bovengenoemde niet van toepassing is. Deze wil ik er in het kort op wijzen dat er sinds het afschaffen van de hondenbelasting in 2012 in Ridderkerk een opruimplicht voor hondenpoep geldt. Daarnaast verbindt het plezier van het hebben van een hond u aan een aantal morele en sociale verplichtingen. Houdt u zich hier s.v.p. aan, dan blijft het leuk voor iedereen!

Martin Voogt