Spanning bij de bekendmaking van tussentijdse uitslagen (foto Roelie 't Jong)
Spanning bij de bekendmaking van tussentijdse uitslagen (foto Roelie 't Jong) Foto: Roelie `t Jong

Winst voor Partij 18PLUS, SGP en ChristenUnie

De uitslagenavond van de gemeenteraadsverkiezingen was al snel een feestje voor de aanhang van Partij 18PLUS. De partij van lijsttrekker Henk van Os ging aan kop bij de bekendmaking van de eerste tussenstand (de op maandag en dinsdag uitgebrachte stemmen) en de voorsprong bleek bij elke tussentijdse uitslag verder gegroeid. De winst werd uiteindelijk verteld in zeven zetels. Dat was overigens precies het aantal dat Henk van Os voor het sluiten van de stembus had voorspeldZetelwinst was er ook voor de SGP. Achter de grote winnaar ging de partij van vier naar vijf zetels. Volgens lijsttrekker Daan Kardol is die winst niet alleen te danken aan de trouwe aanhang. “Er zijn ook kiezers die de SGP waarderen voor de manier waarop wij voor ons dorp opkomen” stelt hij. Vreugde over winst van een zetel was er ook bij de ChristenUnie. “Vier jaar geleden hadden we 30 stemmen tekort voor een derde zetel. Nu is het ons wel gelukt” reageerde lijsttrekker Robert Kooijman enthousiast.

Teleurstelling
Voor het CDA waren de druiven zuur. De partij is van drie naar twee zetels teruggevallen. Lijsttrekker Ton Overheid verborg zijn teleurstelling niet: “Zeg het maar waar het aan ligt. We hebben goede mensen, een goed programma en een goede campagne gevoerd. Maar blijkbaar spreken andere partijen toch meer aan.”
Echt van Ridderkerk halveerde van vier naar twee zetels. Na vier jaar van partijproblemen en een gescheurde fractie had lijsttrekker Cora van Vliet op meer gehoopt. “Vier was misschien teveel gevraagd, maar drie zetels zou mooi zijn geweest. We maken nu als partij met twee zetels een nieuwe start. Zeker is dat we ook de komende periode veel zichtbaar zullen zijn” zegt ze strijdbaar.

Zonder verlies
De nieuwe combinatie PvdA-GroenLinks kwam uit op vier zetels. Stiletjes was met deze krachtenbundeling gehoopt op vijf zetels, maar lijsttrekker Jeroen Rijsdijk kan leven met eentje minder: "We zijn een blok waar rekening mee gehouden moet worden.”
Leefbaar Ridderkerk bleef opnieuw op drie zetels steken. Schrale troost voor lijsttrekker Karin Kayadoe is haar partij met het aantal stemmen als vierde partij van Ridderkerk uit de bus is gekomen: "Dat had is toch liever gevierd met een zetel extra. Nu zijn we de grootste van de kleintjes.”
De VVD en Burger op 1 boekten evenmin zetelwinst. De liberalen haalden tot teleurstelling van lijsttrekker Edward Piena wederom twee zetels. Toch was er opluchting, want het tweede pluche werd met een restzetel binnengehaald. Burger op 1 zag een tweede zetel aan de neus voorbij gaan. Petra van Nes-de Man boekte met haar partij wel stemmenwinst, maar het was niet genoeg om twee leden in de raad te krijgen.
Het opkomstpercentage in Ridderkerk was 49,74. "We hebben net de 50% niet gehaald. Daar had ik in de loop van de avond nog wel op gehoopt” reageerde burgemeester Anny Attema op de lage opkomst. In tegenstelling tot voorgaande verkiezingen was ze dit keer niet persoonlijk langs de stembureaus geweest. Ze had de handen vol aan de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. "Het geeft maar extra aan hoe mooi het is dat wij hier in alle vrijheid mogen stemmen.”

Burgemeester Attema maakt balans op met Eric Harreman en Johan Kruithof (foto Roelie 't Jong)