Reanimatie met AED oefenen op een pop
Reanimatie met AED oefenen op een pop Foto: @PaulRaats

Gratis reanimatiecursus bij EHBO

Jaarlijks worden 17.000 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Reanimatie en de inzet van een AED binnen 6 minuten biedt de grootste kans op overleving. De gemeente Ridderkerk heeft op meerdere plaatsen in de gemeente AED's geplaatst. Inwoners van Ridderkerk kunnen bij EHBO-vereniging Ridderkerk gratis leren hoe zij de AED moeten gebruiken.
Na het volgen van een reanimatiecursus kunnen deelnemers zich aanmelden als burgerhulpverlener. Burgerhulpverleners zijn vrijwilligers die zijn geregistreerd bij het reanimatie-oproepsysteem ‘HartslagNU'. Zij krijgen via de 112-centrale een oproep op hun mobiele telefoon bij een hartstilstand in de buurt. In de oproep staat het verzoek om naar het slachtoffer te gaan en te starten met reanimeren óf eerst een AED op te halen. Burgerhulpverleners vormen daarmee een belangrijke schakel tussen het moment waarop iemand een hartstilstand krijgt en het moment waarop de professionele hulpverlening arriveert.
Tijdens de reanimatiecursus wordt door een gecertificeerd instructeur toegelicht wanneer een slachtoffer reanimatie nodig heeft en wordt het reanimeren geoefend op een pop. Ook wordt met behulp van een trainings-AED het werken met dit apparaat onder de knie gebracht. Voor inwoners van Ridderkerk is deelname aan de reanimatiecursus gratis, anderen betalen € 25. Reanimatietrainingen staan gepland voor 12 april, 26 april, 10 mei en 24 mei 2022. Meer informatie is te vinden op www.ehbo-ridderkerk.nl. Via deze site kunt u zich ook direct inschrijven.