Peter Kranendonk wil de foto van de Koning in de raadzaal
Peter Kranendonk wil de foto van de Koning in de raadzaal Foto: Jos Wesdijk

Ridderkerkers, bedankt!

Maandag 28 maart jl. mocht ik afscheid nemen als raadslid van ons mooie Ridderkerk. Sinds mijn 15e volg ik de gemeentelijke politiek en ook de raadsvergaderingen. Maar alles heeft zijn bestemde tijd. Zo was er een tijd (maart 2010) van beëdiging als raadslid maar nu ook een tijd van afscheid nemen als raadslid. Hoewel het een eigen beslissing was om mij niet meer beschikbaar te stellen, is het niet makkelijker geworden naar mate het moment van afscheid nemen dichterbij kwam.

Bij een afscheid zie je vaak de drang om te gaan benoemen wat de prestaties zijn geweest van de afgelopen jaren. Ik heb daar ook over nagedacht maar mijzelf voorgenomen dat niet te doen. Laat anderen maar oordelen of mijn inzet in de raadzaal en daarbuiten de afgelopen 12 jaar nuttig en tot welzijn van onze Ridderkerkers was. Slechts één ding wil ik wel noemen, wat ik helaas niet voor elkaar heb gekregen. Want in de raadzaal ontbreekt nog steeds een portret van onze Koning.

Als ambtenaar was ik in april 2012 betrokken bij de organisatie van de inhuldiging van onze Koning in Amsterdam. Tijdens de eerstvolgende raadsvergadering in mei 2013 stond nog steeds een buste van toenmalig Koning Beatrix hier in de raadzaal. Reden voor mij om hier vragen over te stellen. Dit resulteerde in De Combinatie van donderdag 6 juni 2013 in de wel heel bijzondere krantenkop:

“SGP eist hoofd van de koning”

U begrijpt ik zou niet durven….

Alle pogingen ten spijt, en hoewel er inmiddels wel een fraaie buste van onze Koning in de raadzaal aanwezig is, blijf ik van mening dat een actuele portretfoto van ons staatshoofd niet zou misstaan in onze raadzaal. Daarom heb ik bij mijn afscheid een officiële portretfoto via onze burgemeester, aangeboden aan de gemeenteraad. Hopelijk krijgt deze snel een passend plekje in onze raadzaal.

Via deze weg wil ik u hartelijk bedanken voor het vertrouwen wat u als kiezers aan mij en mijn partij, de SGP heeft gegeven! Het was een eer om u te mogen vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Ik heb het altijd met hart voor Ridderkerk en veel plezier gedaan.

Van harte Gods zegen gewenst voor de onbekende toekomst. Het ga u allen goed!

Peter Kranendonk