Het waterpeil wordt aangepast voor weidevogels
Het waterpeil wordt aangepast voor weidevogels Foto: REEM.; Remie Kranendonk | REEM.

Groen waterschap

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta tweewekelijks iets over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder. Deze keer over groen waterschap.
Als waterschap beheren we water én groen. Voor stevige dijken, veilige wegen en schoon water in sloten, singels en kanalen. Over onze taken heen ligt een allesomvattend en samenhangend groenbeleid. Daarbij is het behouden en waar mogelijk versterken van de biodiversiteit in ons werkgebied een belangrijke groene waarde.

Groenbeleidsplan
Wij zijn een belangrijke beheerder van het landschap en de biodiversiteit. Onze plannen hiervoor staan in ons Groenbeleidsplan 2022-2027 ‘Buitengewoon groen’. Niet alleen nu, maar ook later willen we veilig en prettig wonen en werken. Daarom houden we rekening met de gevolgen van klimaatverandering, zoals extreme neerslag, droogte en hitte. Waar mogelijk werken we duurzaam en gebruiken we grondstoffen opnieuw. We (her)planten bomen en vergroten de biodiversiteit. Enkele voorbeelden:

- We passen het waterpeil aan voor meer weidevogels.

- We maaien gefaseerd voor het leefgebied van insecten.

- Gemaaid bermgras blijft langer liggen, zodat plantenzaden kunnen rijpen.

Vergroening van onderhoud
Met ons groenbeleid en -onderhoud dragen we bij aan de biodiversiteit en aan de gezondheid van onze leefwereld. We ‘vergroenen’ onze bestaande werkzaamheden en soms kiezen we voor nieuwe werkzaamheden. In ons groenbeleidsplan lees je meer over onze maatregelen en concrete acties en wat we daarmee willen bereiken: https://www.wshd.nl/waterschap-maakt-plan-voor-groen-in-de-polder.

INGEZONDEN

Wandel 5 of 7,5 km mee in groepsverband

Vorige week heeft u kunnen lezen dat er op woensdagavond 5 km wordt gewandeld met een wandelgroep. Afgelopen week is ook de langere afstand weer gestart met lopen.
Zo lopen we elke maandagavond 7.5 – 8 km en op woensdagavond 5 km en wisselen van diverse vertrekpunten, De Fakkel, Gemeentehuis en soms ook vanaf het Vlietplein. Zo hebben we al vele mooie routes in Ridderkerk mogen lopen met elkaar. Als afsluiting is er op zaterdag 24 September een Nationale Challenge finale dag in Arnhem.

De routes in Ridderkerk worden uitgezet door Zweitse de Wit en verstuurt elke week de route per mail aan de lopers door.
Vind U het gezellig om in een groep te wandelen, sluit dan bij ons aan (het is geheel vrijblijvend) Niet alleen diabetes, maar ook voor andere chronische aandoeningen.
De diabetes Challenge is een laagdrempelige manier om mensen in beweging te brengen en elkaar te motiveren de wandelingen te voltooien.

Maandagavond 18 April vertrekken we vanaf sporthal de Fakkel, vertrektijd 19.00 uur.

Woensdagavond 20 April vertrek de 5 km vanaf het gemeentehuis ( Koningsplein), vertrektijd 19.00 uur.

Wilt U meer info, neem dan contact op met Zweitse de Wit 06 48170527 of zdewit1954@gmail.com