Een dolblij KCR op weg naar het uitvak.
Een dolblij KCR op weg naar het uitvak. Foto:

KCR wint nipt eerste degradatieduel

KCR heeft afgelopen zaterdag in Middelburg goede zaken gedaan in het eerste degradatieduel tegen ONDO. Na een zinderende slotfase trokken de Reyerparkbewoners aan het langste eind: 26-27. Dat zal het team van Patrick den Hertog vertrouwen geven voor het thuisduel aanstaande zaterdag. Aan de andere kant is de marge zo miniem, dat er maar één optie is: ook het tweede duel winnen. Het overall resultaat over de twee duels is straks immers beslissend.
Gesteund door een grote supportersschare die een deel van de tribune had omgebouwd tot een soort KCR-fort schoot KCR uit de startblokken. Treffers van Remon de Vos, Mark van der Schelling, Sabine Vlasblom en Floris Jan Bode (de laatste scoorde een formidabel eenhandig doelpunt terwijl hij met zijn rug naar de paal gekeerd stond) zetten de gasten op een vlotte 0-4 voorsprong. Heel even dreigde een walk-over voor de thuisploeg, maar na de vlotte openingsfase wist ONDO weer langszij te komen. Bij rust was het 12-12.

In de tweede helft kwamen de Zeeuwen bij 21-20 voor het eerst in de wedstrijd op voorsprong. Dit gaf de thuisploeg energie en vertrouwen. KCR leek te wankelen en moest zien hoe ONDO uitliep naar  24-21 voorsprong. Mark van der Schelling bracht het verschil terug tot twee treffers, waarna Sabine Vlasblom twee schoten nodig had om de ploegen weer in evenwicht te brengen: 24-24.

Laatste 30 seconden
Met nog een minuut op de kok was het 25-25. De laatste 30 seconden waren vervolgens misschien wel de meest sensationele uit de historie van KCR. Sabine Vlasblom mikte 20 seconden voor tijd de 25-26 binnen, maar tien tellen later was het alweer gelijk. In de allerlaatste aanval van de wedstrijd parkeerde Remon de Vos zijn tegenstander en kreeg een kans op een vrije doorloopbal. Daar waar hij eerder in de wedstrijd een aantal opgelegde kansen miste bleef De Vos nu ijzig kalm en rondde met nog één seconde op de klok beheerst af:26-27. Het uitvak ontplofte, direct gevolgd door het eindsignaal van een heel relaxed fluitende arbiter.
De ontlading na afloop was enorm en begrijpelijk. Maar ondanks de vreugde was daar toch ook al snel het besef dat er nog niets is beslist, temeer daar ONDO twee vaste krachten mistte, die straks waarschijnlijk wel van de partij zullen zijn. KCR zal zaterdag opnieuw alles van zichzelf moeten vragen. Gesteund door een volle Fakkel moet een goed resultaat echter zeer zeker mogelijk zijn. Aanvang van het allesbeslissende duel: 20.00 uur.

Rowdies beginnen voortvarend aan competitie 2022

Opening weekend van het honk- en softbal seizoen is met gemixte gevoelens van start gegaan, de heren 1 wonnen hun eerste competitiewedstrijd tegen Euro Stars 2 en de dames 1 moesten hun meerdere erkennen in Zwijndrecht 2.
Vrijdagavond moest het eerste damesteam van Rowdies het thuis opnemen tegen het tweede dames team van Zwijndrecht. Een ploeg bestaande uit louter speelsters met ervaring op de hoogste niveaus in het Nederlandse Softbal en met nog steeds een goede slagkracht, wat bleek uit maar liefst 7 homeruns op het kleine veld van de Rowdies. Een eindstand van 4-27 tegen dit, voor deze klasse eigenlijk te sterke team. Wel zagen de acties die werden gemaakt door de Ridderkerkse verdediging en ook de 2 homeruns van de Ridderkerkse slagploeg er goed uit en geeft dit de coaching staff een positief gevoel op het komende seizoen.
Op de zondagmiddag werd de traditionele eerste bal geworpen door een van de nog levende medeoprichters en erelid Kees van 't Klooster. Na een spectaculaire opkomst van het eerste honkbalteam samen met de jongste jeugd gooide Van 't Klooster de eerste bal op een fraaie wijze over de thuisplaat en was het seizoen officieel geopend. Na alle plichtplegingen werd er dan eindelijk gehonkbald, Euro Stars was de eerste drie slagbeurten niet opgewassen tegen de startende werper Shawn Ros. Met liefst 5 maal 3 slag en geassisteerd door zijn verdediging kreeg hij het maximum van maar 9 man tegenover zich. Rowdies opende in de tweede slagbeurt de score met 2-0 en bouwde dit gedurende de wedstrijd uit tot een comfortabele 10 punten. Euro Stars wist er 3 punten tegenover te stellen. Dus werd er na ruim 3 uur honkballen een 10 - 3 overwinning voor Rowdies in de boeken gezet.

Kees van ’t Klooster samen met de coaching staff en een deel van het eerste honkbalteam