Vroege vogels kunnen op 15 april mogelijk een Heggemus horen.
Vroege vogels kunnen op 15 april mogelijk een Heggemus horen. Foto:

RIJSOORD

Paaseieren zoeken
Op zondag 17 april (Eerste Paasdag) kunnen kinderen paaseieren zoeken bij bezoekerscentrum De IJsvogel. Na aanmelding in het bezoekerscentrum mag men in de tuin op zoek gaan naar eieren. Wie er vijf gevonden krijgt binnen een leuke beloning. Het bezoekerscentrum is op Eerste Paasdag vanaf 10.00 uur geopend. Ook op Tweede Paasdag is De IJsvogel geopend, maar dan zijn de eieren hopelijk allemaal al gevonden. Wie er toch nog eentje vindt mag die uiteraard binnen inleveren.

Vroege vogelexcursie
Op vrijdag 15 april organiseert Stichting Natuurbeheer Waalbos een vroege vogelexcursie in het Waalbos. In de ochtend zingen de zangvogels om hun territorium af te bakenen en een partner te lokken. In de vroege ochtend zijn de zangvogels daarom veelal goed te zien en te horen. In het Waalbos broeden veel soorten: groenlingen, puttertjes, kneutjes, heggemussen, roodborsten, blauwborsten, zanglijsters, de tjiftjaf en de fitis. Op de weilanden broeden op dit moment verschillende kieviten en tureluurtjes. Zij broeden juist vaak dicht bij elkaar zodat ze samen eventueel vijanden (meeuwen en kraaien) kunnen verjagen. De excursie start om 7.00 uur vanaf het parkeerterrein aan de Waalweg, achter het parkeerterrein van Ross Lovell. Deelname is gratis, donatie welkom. Aanmelden is noodzakelijk en kan via info@onswaalbos.nl..

Inloopochtend
Elke eerste en derde donderdag van de maand wordt er in de Fontein, naast de kerk aan de Rijksstraatweg 97, een koffie-inloopochtend gehouden. Op deze dagen staat de koffie om 10 uur koffie klaar. Na de koffie gaan er meestal wat mensen sjoelen, terwijl anderen een spelletje Rummikub spelen. Ook zijn er gasten die liever wat met elkaar blijven praten. Het kan en mag allemaal tot 12.00 uur. Als u nog nooit geweest bent moet u toch echt eens een keertje geheel vrijblijvend komen kijken. Op donderdag 21 april is hiervoor weer de mogelijkheid. Bij vervoersproblemen mag u bellen naar 0180-421848 (of naar 0180-421323).

SLIKKERVEER

Paasfair
De Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer organiseert op zaterdag 16 april een Paasfair in het wijkcentrum aan de Reijerweg 62. Op de tafels worden uiteenlopende spullen uitgestald, zowel nieuw als tweedehands. De verkoop is van 10.00 tot 16.00 uur. Tevens is het mogelijk om een kopje koffie/thee te drinken of een lunch te nuttigen voor een lage prijs. Kinderen kunnen worden geschminkt tegen een kleine bijdrage. De entree is gratis.

Paasbingo
Muziekvereniging Harmonie Slikkerveer organiseert op zaterdag 16 april een Paasbingo. Na twee jaar zonder bingoavonden gaat de molen weer draaien in het muziekcentrum aan de Prinsenstraat. Er zijn mooie prijzen aangeschaft in het teken van Pasen. Er zullen onder meer paashazen en paaseieren te winnen zijn. Boekjes voor tien bingorondes kosten € 7,50. Ook is er een loterij waarmee een volle boodschappenkar te winnen is. De bingo begint om 20.00 uur. De zaal gaat om 19.30 uur open. De bar is open voor koffie, thee en drankjes.

WOII bij PCOB
Op woensdag 20 april is er een bijeenkomst van de PCOB in de Christus is Koning kerk. Herman Polak komt deze middag vertellen over hoe hij de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Hij moest als jong kind van onderduikadres naar onderduikadres. Zelf zegt hij hierover:” Dit is mijn verhaal over de drie jaar in de onderduik, een ooggetuigenverslag van een jongen van vier jaar oud. Een verslag met aan de ene kant onvoorstelbare wreedheid en onmenselijkheid en aan de andere kant enorme moed en goedheid. Dit vond allemaal in deze periode plaats.”
De middag in de kerk bij het Dillenburgplein is van 14.00 tot 16.00 uur. Iedereen is van harte welkom. Voor meer informatie over de PCOB en het lidmaatschap mag men bellen naar 065375 0608.

Koffieochtend in ‘t Visnet.
Donderdag 21 april is er sinds lange tijd weer de maandelijkse koffieochtend voor de buurt in ’t Visnet. Iedereen die het leuk vindt om mensen te ontmoeten, zin heeft in een gezellig praatje met een kopje koffie of thee is van harte welkom in het gebouw aan de Graaf Lodewijkstraat 25. De deur staat deze ochtend voor een ieder open van 10.00 uur tot 11.30 uur.

DRIEVLIET

Buurtkoffie
Op vrijdag 15 april is er weer een buurtkoffie op het Ontmoetingsplein van Aafje Reyerheem. In de grote zaal aan de Torenmolen 1 staat vanaf 14.00 uur de koffie/thee voor iedereen klaar. Men kan er buurtgenoten ontmoeten en zich op de hoogte stellen van komende activiteiten. Er zal een nieuw weekoverzicht beschikbaar zijn. Wie dit weekoverzicht per mail wil ontvangen kan een berichtje sturen naar: fdwit@aafje.nl.

Verkoop van ondermode
Dinsdag 19 april komt Ter Meij Ondermode naar Aafje Reyerheem voor de verkoop van ondermode en nachtkleding voor dames en heren. Ook sokken, pantykousjes en bedsokken behoren tot de collectie, evenals corsetten, pantylets en bh’s voor protheses. Ook wordt huishoudtextiel in de vorm van schorten, zakdoeken e.d. meegenomen. De verkoop aan de Torenmolen 1 is van 14.00 tot 15.30 uur. Er kan worden gepind.

Koffieochtend
In de zaal van de Ichthuskerk aan het Vlietplein is op donderdag 21 april weer een koffieochtend. Deze laagdrempelige ontmoetingsmogelijkheid is van 10.00 tot 11.30 uur. Men kan gezellig bij elkaar zijn rond een kopje koffie of thee met iets lekkers erbij. Het is voor iedereen vrij toegankelijk.

Dineren bij Reyerheem
Iedere woensdagavond is het mogelijk om te dineren bij Aafje Reyerheem. Voor wijkbewoners en andere belangstellenden staat er wekelijks een ander menu op de kaart. De diners beginnen om 17.00 uur op het Ontmoetingsplein aan de Torenmolen 1. Reserveren kan via de receptie: 088-8231017. Het nieuwe menu is elke week te vinden op de Facebookpagina ‘Ontmoetingsplein Reyerheem Ridderkerk'.