Guus Bok zingt op Koningsdag op het Koningsplein
Guus Bok zingt op Koningsdag op het Koningsplein Foto:

RIDDERKERK

Samenzang
De ochtend van Koningsdag is er op het Koningsplein samenzang met muziekvereniging Harpe Davids en zanger Guus Bok. Het orkest zal ook bekende filmmuziek laten horen. Het programma begint om 9.30 uur. Vanaf 9.00 uur klinkt het carillon.

Kinder-dj
De Koningsdagmiddag op het Koningsplein wordt om 13.00 uur geopend door kinder-dj Blijwin. Hij zal de kinderen tot ± 14.30 uur vermaken.

Optredens
Om 14.30 uur begint op het Koningsplein een muzikaal programma. Tot 20.00 uur zijn er optredens van Perry Zuidam, Wendy Boop, Tom Jones-imitator Tommy Scott en de Nederlandse ABBA Tribute Band

RIDDERKERK-OOST

Rommelmarkt
Op Plein Oost is er op Koningsdag een rommelmarkt van 9.30 tot 16.00 uur. Het startsein wordt gegeven met het hijsen van de Nederlandse driekleur. Er zal ook een viskraam staan en een barista.

RIJSOORD

Koningsnacht
Dinsdag 26 april van 19.00 tot 00.00 met optredens van Unbend en The Bleaks in een tent aan de Vlasstraat

Kinderspelen
Woensdag 27 april zijn er vanaf 10.00 uur kinderspelen in of naast de tent aan de Vlasstraat

Autopuzzelrit
Op 27 april is om 13.00 uur de inschrijving van de autopuzzelrit van Oranjevereniging Nederland & Oranje. Voor niet-leden kost de deelname € 5 voor bestuurder en bijrijder. Voor elk andere inzittende moet € 2,50 betaald worden. De prijsuitreiking is om 16.30 uur tijdens de Oranjeborrel.

SLIKKERVEER

Vrijmarkt
Op dinsdag 26 april is er van 18.00 tot 20.00 uur een vrijmarkt op het Dillenburgplein.

Koningsmars
Muziekvereniging Harmonie Slikkerveer start Koningsdag om 11.00 uur met een Koningsdagmars. De leden van het orkest en de drumband vertrekken vanaf het muziekcentrum aan de Prinsenstraat 76.

Tuintjesmarkt
Woningbouwvereniging Samenwerking Slikkerveer hoopt op Koningsdag op een gezellig buurtfeest met een kleedjes/tuintjesmarkt. Bewoners zijn uitgenodigd om het spulletjes te verkopen aan de Willemstraat, Beijersestraat, Juliana van Stolbergstraat en Amaliastraat.

Terras bij WVC Slikkerveer
Op Koningsdag is bij Wijkvoorzieningencentrum Slikkerveer het terras open van 10.00 tot 17.00 uur. Om 10.30 uur is er koffie met tompouce (voor senioren gratis). Om 14.00 uur is er bingo voor volwassenen. Om 15.30 uur wordt er bingo gedraaid voor kinderen.

Speeltuin open
Speeltuin “Dillenburg” is op Koningsdag voor iedereen gratis geopend van 12.00 tot 17.00 uur. De kinderen kunnen zich hier ook laten schminken.

QR Code puzzelwandeltocht
Op de middag van Koningsdag kan meegedaan worden aan een QR Code Puzzelwandeltocht door Slikkerveer. Start en finish zijn tussen 12.00 en 17.00 uur bij Taveerne Den Dill op het Dillenburgplein.

Stormbaan

Op het Dillenburgplein staat op Koningsdag een stormbaan in de vorm van een racewagen. Er kan van 12.00 tot 17.00 uur van deze attractie genoten worden.

Clinic korfbal
Op Koningsdag is er van 13.00 tot 15.00 uur een korfbalclinic op het Dillenburgplein

Optredens
Bij Den Dill zijn op Koningsdag optredens van het koor Something Else (14.00 uur), Pieter Boele Band (15.00 uur) en de Nederpop All Stars (17.00 uur). Vanaf 19.00 uur wordt er muziek gedraaid.

Lampionnenoptocht
Op de avond van Koningsdag gaan de muzikanten van Harmonie Slikkerveer voorop voor een lampionnenoptocht. De start is om 21.00 uur vanaf het muziekcentrum aan de Prinsenstraat.

DRIEVLIET

Orgelconcert
Op Koningsdag eeft Jan Peter Teeuw traditiegetrouw een orgelconcert in de Ichthuskerk te Ridderkerk (Vlietplein 1). Hij zal dan het mooie Leeflang-orgel bespelen.
Op het programma staan uiteraard bewerkingen over vaderlandse liederen van diverse Nederlandse componisten. Naast werken van o.a. Jan J. van den Berg (‘Merck toch hoe sterck’, Gerrit Chr. de Gier (‘Gelukkig is het land’) en Cor van Dijk (‘Wilhelmus’) speelt Jan Peter ook een bewerking van zijn Ridderkerkse collega-organist Marinus Hofman over ‘Wilt heden nu treden’. Daarnaast klinken werken van o.a. Händel, Lemmens, Lemare, Callaerts en (in het kader van het Franck-jaar) enkele korte composities van Franck.

Jan Peter Teeuw (1987) studeerde bij Johan den Hoedt en Arjen Leistra. Hij is kerkorganist in Ridderkerk. Regelmatig verleent hij zijn medewerking aan concerten, zowel als begeleider van koren en instrumentalisten alsook als solist. Orgelconcerten gaf hij behalve in Nederland ook in België en Duitsland. Van zijn hand verschenen bijna 50 bundels met instrumentale muziek, arrangementen en koraalbewerkingen voor orgel. De bewerkingen die Jan Peter schrijft worden regelmatig door andere musici uitgevoerd en opgenomen.
Jan Peter is dirigent van twee koren. Hij werkte mee aan vele cd-opnamen, waaronder drie solo-cd's, opgenomen in Ridderkerk-Bolnes (2007), Leeuwarden (2009) en Purmerend (2013). Met Marien Stouten maakte hij twee vierhandige cd's, opgenomen in Recklinghausen (2010) en Dudelange (2012). Het concert begint om 14:30 uur. De deuren gaan een halfuur voor aanvang open. Het is ook mogelijk om tijdens het concert in en uit te lopen. De toegang is gratis. Wel is er een collecte bij de uitgang waarvan de opbrengst bestemd is voor het orgel- en pianofonds van de Ichthuskerk. Na afloop van het concert zijn er cd's en bladmuziek van Jan Peter te koop. Voor meer informatie: www.janpeterteeuw.nl.