AJ Plug zing op 30 april in Ridderkerk
AJ Plug zing op 30 april in Ridderkerk Foto:

Bluesfestival met AJ Plug

De zeventiende editie van het Bluezy Bluesfestival Ridderkerk heeft met AJ Plug een echte publiekstrekker weten te strikken.
 Bij de uitgestelde cd-presentatie van haar nieuwste album Killer King kreeg AJ Plug een mooie verrassing. Haar plaat werd door de Dutch Blues Foundation uitgeroepen tot het beste blues-album van 2021. De Katwijkse zangeres heeft met het album Killer King een bijzonder album met een bijzonder verhaal afgeleverd. Eind 2019 werd AJ Plug namelijk geveld door slokdarmkanker. Ze liet bijna het leven, maar herstelde en is nu weer helemaal terug. De ziekte, de Killer King, is ingetoomd. Dat haar album gaat over ziek zijn en beter worden is niet meer dan logisch. De songtitels spreken boekdelen: The Shape I’m In, The Sky Turned Black, Tears Ran Dry, Never Gonna Stop, It Will Be Alright, Gimme A Smile. ,,Schrijven is verwerken. Tijdens het ziek zijn heb ik veel niet bewust meegemaakt. Veel heb ik ook verdrongen, denk ik. Toen ik weer liedjes ging schrijven kwam het allemaal weer terug. Zo heb ik het voor mezelf een plek kunnen geven. Nu is het klaar’’, blikt AJ Plug terug op die donkere periode. Met de hulp van topmuzikanten als gitarist/producer Guy Smeets, toetsenist Roel Spanjers en drummer Arie. AJ Plug zingt nu vrijer en meer onbevangen dan ooit. De komende maanden gaat ze het land in met de theatervoorstelling van Johan Derksen The Sound Of The Blues & Americana. Maar op zaterdag 30 april staat ze ook in Ridderkerk op het podium van het Bluezy Bluesfestival Ridderkerk. :"Ik ben er hartstikke blij mee, dat wij ze bij ons op het festival gaan zien. Ze heeft niet voor het eerst met haar muziek een prijs gewonnen. Dit keer met het beste bluesalbum van het jaar is dat zeer zeker terecht verdiend’’ zegt organisator Nico Bravenboer enthousiast.

Kaartverkoop
Het festival vindt plaats op zaterdag 30 april in recreatiecentrum De Fakkel. Openingsact van het festival is om 15.00 uur de Belgische formatie Bill & The Burners, dat in Howlin' Bill als frontman een geweldige zanger en mondharmonica speler kent. Als tweede band draaft de Nederlandse band DBF het podium op. Dit trio streeft naar optredens met veel groove, soul en rhythm & blues met een rauw randje. Daarna komt de Twelve Bar Blues Band (12BBB). Deze band brengt voornamelijk eigen werk met inspiratie uit de Chicagoblues. De vierde act zijn de bandleden van The Original Strikes, dat rauwe blues brengt, waarbij zanger Pieter van der Pluym alias Big Pete zijn naam zeker eer aan doet. Dan volgt AJ Plug en als slotact betreedt Matt Schofield het podium. Schofield komt uit Engeland en op zijn toernee door Europa wordt hij begeleid door de Nederlandse band King Of The World. Kaarten kosten in de voorverkoop € 25 en op de dag zelf aan de zaal € 30.Kaartverkoop is onder andere bij Sportcafé de Fakkel, de studio van Radio Ridderkerk, Primera Sandy, en Boek- en Sanders Bolnes.