Foto: Jos Wesdijk

In het zonnetje: onze griffier

Op 1 april was onze onvolprezen griffier Johan van Straalen 40 jaar in dienst van de gemeente Ridderkerk. Dus de hoogste tijd om eens publiekelijk de loftrompet over hem te steken.

Johan is natuurlijk ook niet al die 40 jaar griffier geweest, maar hij is wel de eerste griffier. Hij werd dat na de verkiezingen van 2002, dus precies 20 jaar geleden.

Eerste adviseur
Het is misschien niet voor iedereen duidelijk wat een griffier nou eigenlijk doet. De griffier is de eerste adviseur van de raad en de individuele raadsleden. Hij zit naast mij tijdens de vergaderingen van de gemeenteraad.

Iedereen kan eigenlijk met alle vragen over procedures en processen bij de griffier terecht. Als je een motie wilt indienen, of een amendement: dat kan eigenlijk niet zonder Johan. Hij behoedt ons allemaal voor fouten. Johan is niet van de politiek, maar wel van hoe je je vak als raadslid, als fractie of als raad het beste kunt uitoefenen.

Natuurlijk zeggen we bij zo’n jubileum ook wat aardige dingen over Johan. Dat valt me ook helemaal niet zwaar, want hij is zelf buitengewoon aardig. Maar ook buitengewoon streng. Met Johan valt niet te spotten: als hij iets vindt is het altijd goed gefundeerd en valt hij er ook niet vanaf te brengen, meestal.
Johan is betrouwbaar als de Bank van Engeland (zoals die tenminste vroeger was), ín en ín integer, en (soms) roomser dan de paus!

Je zult Johan nooit betrappen op een lekkere roddel. Alle informatie over alle raadsleden is meer dan veilig bij Johan. Daar is hij heel straight in, daar kan geen misverstand over bestaan. Ook mijn verhalen zijn veilig bij hem. We hebben elkaar leren vertrouwen, Johan en ik. En wij weten allebei dat dat behalve heel fijn, ook heel belangrijk is in het belang van Ridderkerk en het goed functioneren van de lokale democratie.

Johan dacht dat het wel genoeg zou zijn om voor dit indrukwekkende jubileum een etentje te regelen voor de héle griffie. Dat zijn behalve hijzelf ook nog Maarten en Machteld. Ik vind dat het iets ruimer gevierd mag worden.

Het laatste wat hij verwacht is deze column, geheel en al gewijd aan onze onvolprezen griffier. Aan iedereen de opdracht De Combinatie van deze week voor hem verborgen te houden, want vrijdagavond wacht hem nog een verrassing. Dan neemt de oude raad afscheid, en zetten we Johan nog even in het zonnetje.

Dus: ssssssttttt!!!

Anny Attema, burgemeester