Foto:

100 jaar Fareclcollege

Op donderdag 14 april jl. vierden leerlingen en personeel het honderdjarig bestaan van het Farelcollege. Precies een eeuw eerder, op april 1922, werd het eerste schoolgebouw geopend. Er werd gestart met mulo-leerlingen. Ruim een eeuw later is het oude gebouw weliswaar verdwenen en bestaat de mulo niet meer. Maar is het Farelcollege uitgegroeid tot een bruisende school voor basis, kader mavo, havo en vwo. Dankzij goed onderwijs leggen leerlingen er de basis voor hun toekomst.
Op de feestelijke Farel100 dag kwamen verleden, heden en toekomst samen. Meer dan duizend leerlingen namen deel aan uitdagende, creatieve en verdiepende activiteiten. Samenwerken en grenzen verleggen waren daarbij vanzelfsprekend. Zo waren er escaperooms Duits en Scheikunde, kon er geabseild worden vanaf het dak van de school, werd er gekookt, gedanst en gezongen en leerden leerlingen met drones een raceparcours af te leggen. Facet Ridderkerk verzorgde een stormbaan, een bubble-bal competitie en een lasergame-spel. Op een zonovergoten en feestelijk schoolplein trakteerde de directie alle leerlingen op ijs.
De Farel100 dag viel samen met de jaarlijkse paasviering. De vraag ‘Wat zou je doen als vandaag niet je laatste, maar juist je eerste dag was?’ leverde daarbij waardevolle gesprekken op.

Leerlingen hebben zich voor hun inzet op de Farel100 dag laten sponsoren. De opbrengst schenkt het Farelcollege aan Stichting Present. Deze Ridderkerkse stichting brengt vrijwilligers die iets te bieden hebben samen met mensen die daarmee geholpen zijn. Op de Farel100 dag waren ook leerlingen actief bij initiatieven van Stichting Present. Zo werd er geklust in tuinen, organiseerden leerlingen een Pub Quiz en een high tea voor bewoners van verzorgingshuizen en leerden zij vluchtelingen kennismaken met het centrum van Ridderkerk. Met dit onderdeel van de viering van een eeuw Farelcollge, heeft de school laten zien actief en betrokken midden in de samenleving te staan.

Het eeuwfeest van het Farel krijgt in de komende maanden nog een vervolg. Zo staan een muziekfestival en een reünie voor oud-leerlingen en personeel op de planning. En we hopen tijdens diploma-uitreikingen in juli de loopbaan van onze examenleerlingen (na twee corona-jaren) feestelijk af te sluiten. Ook na 100 jaar is het Farel een school waar dankzij goed onderwijs voor onze leerlingen de toekomst begint.

Gilde Ridderkerk zoekt Taalvrijwilligers

Gilde Ridderkerk ondersteunt via het Taalcoachproject anderstaligen en laaggeletterden bij het leren spreken, lezen en schrijven van de Nederlandse taal, zodat zij beter kunnen participeren in de maatschappij.
Om te voorkomen dat deze mensen sociaal in een isolement raken, biedt het Gilde 1-op-1 coaching en diverse groepsactiviteiten aan, waarbij het elkaar ontmoeten en opdoen van kennis en contacten een belangrijk aspect is.
Nederlands is een moeilijke taal. Voor anderstaligen is het belangrijk de opgedane kennis in het dagelijkse leven te gebruiken. Het Taalcoachproject probeert in deze een schakel te zijn.

Ook voor mensen die het Nederlands redelijk onder de knie hebben, is het belangrijk de taal te blijven oefenen. Zij kunnen kosteloos aansluiten bij de groepsactiviteiten: op maandag bij SamenSpraak van 13.30 uur tot 15 uur en op donderdag is er inloop. Speciaal voor vrouwen van 9.30 uur tot 11.30 uur. Deze activiteiten worden gesubsidieerd door de gemeente Ridderkerk en vinden plaats in het gemeentehuis, rechtervleugel, 3e etage, Gildekamer C301.
Het Gilde is voortdurend op zoek naar taalvrijwilligers. Informatie via Annelies Vorselaars via 06-17858511 of Marian van Noppen via 06-22396854. Ook is er wekelijks, met uitzondering van de schoolvakanties, in het gemeentehuis inloopspreekuur op donderdag van 10 tot 12 uur.