Cyril Hulton-Harrop
Cyril Hulton-Harrop Foto:

Stuk oorlogsgeschiedenis is aangevuld, maar er blijft één vraag over

Op 11 mei 1940, rond vier uur in de middag, stortte in Ridderkerk een Brits vliegtuig brandend neer aan de Lagendijk, dicht bij de Oudelandseweg. De vlieger had zware brandwonden. Het gerucht ging dat hij later zou zijn overleden. Bovendien landt er in de omgeving nog een tweede vlieger aan zijn parachute.

Tot op heden was niet bekend welk vliegtuig dit was, hoe de twee vliegers heetten en hoe het in werkelijkheid met hen afliep. Door dit voorval te koppelen aan andere gebeurtenissen, die tegelijkertijd plaatsvonden, kan een deel van deze vragen nu worden beantwoord.

Luchtgevecht
Op 11 mei 1940, tussen vier uur en half vijf in de middag, vond boven het eiland IJsselmonde, het Eiland van Dordrecht en de Hoekse Waard een luchtgevecht plaats tussen 12 Britse en ongeveer 16 Duitse jagers. De Britse vliegtuigen, éénpersoons Hurricanes, waren van het 17e squadron van de Royal Air Force. De Duitse jagers behoorden tot Jagdgeschwader 51 van de Luftwaffe.

De uitkomst was dat er, naast twee Duitse, vier Britse vliegtuigen werden neergeschoten.[1]

Bij Numansdorp maakte Flight Lieutenant Michael Donne een noodlanding. Donne was echter zwaar gewond en overleed later in een Nederlands veldhospitaal. Bij ‘s-Gravendeel landde Pilot Officer George Slee aan zijn parachute. Zijn vliegtuig viel aan de andere kant van de Dordtse Kil, ongeveer 3 km. ten zuiden van het dorp Wieldrecht. Ook Slee was levensgevaarlijk gewond; hij overleed op12 mei.

Waar de overige twee Hurricanes precies neerkwamen, was tot voor kort niet duidelijk. Wel was bekend dat de vliegers van deze vliegtuigen, Pilot Officer Cyril Hulton-Harrop en Sergeant John Luck, beiden overleefden en als krijgsgevangenen in Duitsland terechtkwamen.

Onderzoek
Omdat datum en tijd van het vliegtuig bij Ridderkerk goed correspondeerden met die van het luchtgevecht, is in de National Archives in Londen onderzoek gedaan naar wat bekend was over Hulton-Harrop en Luck.

Van beiden werden door de Duitsers gemaakte krijgsgevangenenkaarten gevonden. Daaruit blijkt dat Hulton-Harrop in Rijsoord gevangen is genomen. Zijn kaart bevatte bovendien zijn foto. Sergeant Luck had, volgens zijn kaart, bij zijn arrestatie zware brandwonden. Hij werd in eerste instantie verpleegd in Rotterdam en later in een “lazaret” in “Dortrecht”. Na het hospitaal in Dordrecht werd hij nog in diverse Duitse ziekenhuizen behandeld.

Filmpje
Op YouTube staat een filmpje [2] dat op 15 mei 1940 in Rijsoord is gemaakt. Het toont, naast de drukte op de Straatweg nabij de school waar Generaal Winkelman die dag de capitulatie tekende, ook krijgsgevangen Nederlandse officieren, en een “neergevallen Engelsche luitenant-vlieger”. Als de foto van Hulton-Harrop wordt vergeleken met de Engelsman op het filmpje, is geen twijfel mogelijk: Hulton-Harrop zat gevangen naast de school waar de capitulatie werd getekend. Uit het feit dat Hulton-Harrop op het filmpje ongedeerd lijkt, kunnen we concluderen dat sergeant Luck de vlieger was van het vliegtuig aan de Lagendijk.

Zowel Cyril Hulton-Harrop als John Luck keerden, na jaren in Duitse krijgsgevangenkampen, in 1945 weer in Engeland terug. Hulton-Harrop overleed in 1997 in Telford, Shropshire. Luck stierf in 1993 in Hull, Yorkshire.

Hans Valk

[1] Een van deze Duitse jagers viel bij het gehucht Groote Lindt onder Zwijndrecht. De vlieger, Uffz. Schild, sneuvelde. De plek waar de andere Duitse jager neerkwam is nog steeds niet zeker.

[2] Link: https://www.youtube.com/watch?v=heyV2_FQmbg