LEZERS SCHRIJVEN

Een week van herdenken en vieren

De eerste week van mei heeft sinds 1945 een zeer speciaal plaats in de vaderlandse geschiedenis. Op 4 mei, tijdens de Nationale Herdenking, herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

Op 5 mei vieren we dat we in Nederland in vrijheid leven. We vieren dat we in 1945 bevrijd zijn van de Duitse bezetting in Europa en de Japanse bezetting in Azië en dat we sindsdien in het Koninkrijk der Nederlanden vrij zijn van onderdrukking. De oorlog in Oekraïne geeft des te meer aan hoe fragiel vrede en vrijheid kunnen zijn. Ook op het Europese vaste land woedt oorlog. Het toont maar aan dat vrede en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn. Iets om op 4 en 5 mei maar eens extra bij stil te staan.

Dat we al 77 jaar vrij zijn van onderdrukking in Nederland en dat we via vrije verkiezingen, zowel landelijk, provinciaal als lokaal, onze volksvertegenwoordigers kunnen kiezen betekent niet dat er in Nederland nooit iets gebeurt. Het is deze week namelijk twintig jaar geleden dat Pim Fortuyn werd neergeschoten door links-radicale milieuactivist Volkert van der Graaf. Een politieke moord die veel pijn, woede, verdriet en ongeloof achter heeft gelaten. De vijf-delige mini serie “Het jaar van Fortuyn” die de afgelopen weken door NPO is uitgezonden brengt de gebeurtenissen voorafgaand aan en na de brute moord goed in beeld. Op 6 mei zullen velen terugdenken aan die dag en onszelf afvragen. Wat als ……?

Hendrik de Keijzer

Herbestemming Huishoudschool

Anderhalve maand na de verkiezingen ligt er al een coalitieakkoord. Fijn voor de coalitiepartijen dat ze er zo snel zijn uitgekomen. Voor de initiatiefnemers en een deel van de huidige gebruikers van de voormalige Huishoudschool - verenigd in stichting i.o. M.O.E.D. – lijkt het akkoord niet zulk goed nieuws te bevatten.

Al jaren zetten wij ons in voor het behoud en later ook de herbestemming van de voormalige Huishoudschool. Vele gesprekken zijn er gevoerd met diverse wethouders en medewerkers, met in het bijzonder wethouder van Os. Er is vaak ingesproken bij raadscommissies en raadsvergaderingen als de Huishoudschool op de agenda stond. Uiteindelijk leek het doel van ons initiatief bereikt: in de raadsvergadering van 24 februari 2022 (3 weken voor de verkiezingen) werd er besloten dat de Huishoudschool een maatschappelijke herbestemming zou krijgen, maar met een aangenomen amendement dat er ook serieus onderzocht moest worden of het een gemengde bestemming van maatschappelijk en wonen kon krijgen. Als stichting zouden wij worden uitgenodigd om verder te praten over de uiteindelijke herbestemming. De verkiezingen kwamen er aan en het werd stil vanuit de gemeente.

Tot een nieuwsbericht van 29 april stof deed opwaaien in onze appgroep.
In het 33 pagina's tellende coalitieakkoord met de prachtige titel "Hart voor een toekomstbestendig Ridderkerk” staat opgenomen dat de voormalige Huishoudschool primair een woonbestemming zal krijgen. Hoe kan het dat - in 2 maanden tijd - er de beslissing gemaakt wordt om het primair een woonbestemming te geven, als de vorige raad akkoord is gegaan met een onderzoek naar een maatschappelijke/gemengde bestemming? Is dit onderzoek al gedaan? En wat houdt primair in? Is dit 10%, 30% maatschappelijk? Is er überhaupt nog wel ruimte voor ons? Waarom is hierover niks gecommuniceerd richting ons? En wanneer moeten we er dan uit en wie? Veel vragen dus van onze kant.

Maar dat dit voor velen een verrassing was bleek wel toen er contact was met mensen vanuit de gemeente en de raad. Want die wisten ook van niks. Voorlopig is er nog geen duidelijkheid, we zullen moeten afwachten wie er op 12 mei als wethouder de portefeuille maatschappelijk vastgoed krijgt. Eén ding kunnen we diegene alvast wel verzekeren: De naam M.O.E.D. zal heel snel in zijn of haar agenda staan.

Barbara de Waard, Bert de Jong, Berthilde Toes, Christine Weiss, Kevin Wesseling, Kimberley Corpeleijn, Kimberley van de Weerd, Lydia van Meel, Leo Cabaret, Magteld Kruithof, Manuel Hartman, Michael Bruijstens