Oekraïense kinderen naar school

Oekraïense kinderen kunnen vanaf deze week in Ridderkerk naar school.
Het gaat om kinderen van zes tot twaalf jaar die worden opgevangen in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard. Er wordt een zogenoemde Schakelklas voor deze kinderen ingericht. Dat wordt gedaan in noodopvang De Haven, het pand van de voormalige fietsenwinkel Jan Verschoor aan de Havenstraat.
De betrokken basisscholen zijn de Ridderkerkse school De Piramide en de Barendrechtse school De Draaimolen, omdat deze scholen ervaring hebben met het opzetten van klassen voor statushouders. De opvang in De Haven is tot de zomer. De inzet is dat er na de zomervakantie een permanente locatie is voor deze leerlingen.
Er wordt ook gewerkt aan onderwijs voor leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan. Veel van deze kinderen volgen hun onderwijs nu digitaal. Waarschijnlijk is voor hen in de loop van deze maand ook een vaste locatie.