Foto:

Een nieuw college

Misschien heeft u het wel meegekregen: er is een nieuw college!
Na de verkiezingen op 14, 15 en 16 maart hebben we afscheid genomen van tien raadsleden. Dat gebeurde tijdens een feestelijk etentje, met partners bij onze eigen Van der Valk. Vanzelfsprekend hebben we ook tien nieuwe raadsleden verwelkomd. Die zijn helemaal ondergedompeld in informatie over alle zaken. Want het is niet niks waar de raad allemaal over gaat. Niemand moet de illusie hebben dat je over alles in één week bijgepraat kunt worden.
Ondertussen vonden er onderhandelingen plaats over het nieuw te vormen college. Gelukkig had men er hier veel minder tijd voor nodig dan in Den Haag. In Ridderkerk heeft men elkaar gevonden in een coalitieakkoord, op basis waarvan de raad het college kon kiezen. Het coalitieakkoord draagt de prachtige naam: 'HART VOOR EEN TOEKOMSTBESTENDIG RIDDERKERK'.
De tekst begint met: "WAT IS HET PRACHTIG OM RIDDERKERKER TE ZIJN.” Het zijn teksten waar ik helemaal warm van word. In dat coalitieakkoord zijn tal van afspraken gemaakt over waar het met Ridderkerk naar toe moet. Dat kan natuurlijk alleen op hoofdlijnen. Het is de basis - de coalitiepartijen kunnen elkaar daar aan houden. Het gaat over de behoefte aan woningen, de klimaatveranderingen, het vestigingsklimaat, de ontwikkelingsmogelijkheden voor onze jeugd, veiligheid, openbaar vervoer. Te veel om hier helemaal uit de doeken te doen. Het hele akkoord is te vinden op de website. Of als u daarmee niet uit de voeten kunt, laat het dan even weten, dan sturen we u een exemplaar. Duidelijk is dat de ondertekenaars trots zijn op ons mooie Ridderkerk en er alles aan willen doen, samen met het gehele gemeentebestuur, onze inwoners, onze ondernemers en onze maatschappelijke partners, om dat mooie Ridderkerk nog mooier en vooral toekomstbestendig te maken.

Het nieuwe college gaat nu aan de slag om het akkoord uitgevoerd te krijgen. Inmiddels hebben we de eerste collegevergadering al achter de rug. En dat belooft veel goeds. De nieuwe wethouders zijn: Edward Piena (VVD), Kees van der Duijn Schouten (SGP) en Fleur Stip (Partij 18PLUS). Peter Meij (CDA) is ouwe getrouwe evenals Henk van Os (Partij 18PLUS). Ik mag het geheel voorzitten, en wij worden geadviseerd door onze gemeentesecretaris Henk Klaucke en zijn adjunct Marije Kitselar. Zij zijn ons eerste aanspreekpunt, onze ondersteuners, zeg maar gerust: onze steun en toeverlaat. Wij hebben er met z'n allen geweldig veel zin in met deze nieuwe club Ridderkerk optimaal te bedienen.
Maar het afscheid van het oude college stemt ook wel meewarig. Dat was een heel fijne club mensen. Het is natuurlijk altijd lastig afscheid te nemen van mensen waar je zo intensief mee hebt samengewerkt. Dus vanaf hier: Marten, Marco en Laurens, ik wens jullie alle goeds en heel veel succes in de nieuwe stap in je carrière. Fijn dat we het konden afsluiten met een openbare groepsknuffel!

Anny Attema, burgemeester

Reageren? Mail naar burge