INGEZONDEN

Beste mevrouw Attema,

In De Combinatie van donderdag 12 mei stond een mooi artikel over de jaarlijkse herdenking op begraafplaats Rusthof waarbij alle burgers en militairen werden herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Zoals u zelf al aangaf moeten we hier blijvend aan herinnerd worden, zodat we nooit vergeten hoe belangrijk onze democratie en vrijheid wel niet zijn. Gezien de huidige mondiale ontwikkelingen een bijzonder treffende opmerking.

Naast het monument op de begraafplaats kent ons dorp meerdere plekken waar de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog levend worden gehouden. Zo zijn er het monument aan de Donckselaan en het Lancastermonument. Tevens kent Ridderkerk nog een heus museum dat hier aandacht aan besteedt, namelijk het Johannes Postschool-museum in Rijsoord. In een klaslokaal van deze voormalige school tekende generaal Winkelman op 15 mei 1940 de capitulatie. Inmiddels ontvangt het museum al vele jaren bezoekers vanuit heel Nederland, waaronder veel hoge militairen en, niet onbelangrijk, veel basisschoolleerlingen.

Helaas dreigt het museum als gevolg van een juridisch geschil met de gemeente te verdwijnen. Als er niets verandert, dan zal het museum binnenkort bezemschoon opgeleverd moeten worden. Dan rest er niets meer dan een leeg klaslokaal met wellicht wat zwart-wit foto’s. Oneindig zondig. Ik zou u dan ook willen uitnodigen voor een rondleiding in het museum. Hier kunt u zich laten meeslepen door de verhalen van een van de vele enthousiaste vrijwilligers van het museum. U kunt een bezoek brengen aan het klaslokaal waar een zo realistisch mogelijk replica van de capitulatie is nagebouwd. Of u bekijkt in de koepelbioscoop een film over het bombardement op Rotterdam Mogelijkheden te over. Hopelijk raakt u hierdoor net zo enthousiast over het museum als ik en kunt u onderzoeken of het behoud van dit unieke Ridderkerkse museum mogelijk is.
Middels een constructieve houding van beide partijen moeten er mogelijkheid bestaan om er iets moois van te maken.

Ik hoor graag van u.

J.Jasper,

Inwoner van Ridderkerk en tevens medewerker van een school die al vele jaren met de leerlingen het museum bezoekt.