INGEZONDEN

HOE STA JIJ ERVOOR?

Vanuit de stichting Samenredzaamheid bij Schulden (Schuldhulpmaatje) is, na een lange voorbereidingstijd, de campagne "Hoe sta jij ervoor?" de lucht ingegaan. In De Combinatie is hier al ruim aandacht aan besteed. Dit geldt ook voor de fysieke uitingen hiervan in Ridderkerk: in bushokjes, op grote borden die regulier aan (lantaarn)palen zijn bevestigd, via flyers, banners, noem maar op. Uw oog zal er ongetwijfeld op gevallen zijn.
Toen een tijd geleden werd gedacht over deze campagne en de noodzakelijke voorbereidingstijd aanbak, was nog geen sprake van de oorlog in Oekraïne, nog geen inflatie-spoken en energie-problemen. En extra voor werkgevers: schaarste aan arbeidspotentieel.
Als gevolg van genoemde oorlog, klimaatgevolgen en andere "boosdoeners" heeft Nederland (dus ook in Ridderkerk) te maken met bovengenoemde gevolgen die direct en extra ingrijpen op o.a. de portemonnee. Inflatie van gemiddeld circa 10% (voedsel, produkten, diensten, materialen e.d.) en dubbele energielasten zijn geen uitzondering meer. Uniek voor Nederland. Dit grijpt dus diep in bij mensen wies inkomen of uitkering nauwelijks mee-bewegen, alle overheids-meedenken ten spijt.

De eerste stroom reacties op de enquete van www.hoestajijervoor.nl gaat niet alleen over (geld)zorgen maar ook wordt gewezen op problemen m.b.t. gezondheid, eenzaamheid, relaties, inkomen, huisvesting en werk.
Wij willen dan ook dat nog veel méér Ridderkerkers de genoemde hoe-campagne-site bezoekt om, vertrouwelijk, voor u belangrijke vragen te beantwoorden en wellicht daarna (alleen als u dat wilt) in contact te komen met gecertificeerde en onafhankelijke deskundigen die u verder kunnen helpen of verwijzen naar het juiste loket en u daar ook bij kunnen begeleiden.
Als er sprake is van schroom of anderszins dan begrijpen wij dat. Weet dat er zeer zorgvuldig en integer met uw vragen en/of problemen wordt omgegaan.

Stichting Samenredzaamheid bij Schulden (SbS)
Wim Onderdelinden, secretaris
www.hoestajijervoor.nl

Waar is de democratie in Ridderkerk gebleven?

Bij de verkiezingen was de opkomst ronduit laag, rond de 49,6 %. Dat zegt al iets over het vertrouwen van de Ridderkerkse politiek. In de gemeenten om ons heen zijn ruim 57 % van de kiezers naar de stembus gegaan. Best wel een groot verschil.
Dan de uitslag, 18+ wint 2 zetels en heeft er nu 7. SGP wint er 1 en heeft er nu 5. PvdA/GL heeft nu 4 zetels. CU wint er 1 en heeft nu 3 zetels. Dan winnen Leefbaar Ridderkerk en Burger op 1 wel stemmen, maar geen zetel erbij. VVD verliest stemmen , maar geen zetel, EVR verliest stemmen, 2 zetels en heeft er nu nog maar 2. De CDA verliest stemmen, verliest 1 zetel en houdt er 2 over.
Toen ik de Combinatie las, viel ik bijna van mijn stoel van verbazing, toen ik zag wie de nieuwe wethouders zijn! Partij 18+ van 5 naar 7 zetels, geeft zichzelf 2 wethouders, Henk van Os en Fleur Stip. SGP levert 1 wethouder omdat zij zetelwinst hebben is dit ook wel waarvoor gekozen is. Maar dan de verliezers, de VVD, wel stemverlies maar geen zetel en wordt toch uitgenodigd voor het college met 1 wethouder. Dan komt het meest bijzondere, de CDA verliest veel stemmen én een zetel, toch doen zij weer mee in de coalitie met Peter Meij als wethouder, die na al vier jaar wethouder nauwelijks stemmen heeft gekregen. Waarschijnlijk wilde iedereen hem niet terug! Zijn plannen voor de busbaan dicht bij woningen door heel Ridderkerk en grote rotondes, het Oosterpark en Essenlaantje wat velen niet zo willen, en ga zo maar door. Hoeveel geld hebben alleen al die plannen gekost vraag ik mij af. Overal is een bureau voor ingehuurd. En hun plannen willen wij niet maar daar is nooit vooraf naar gevraagd.
De CU speelt nu geen rol meer, evenals Burger op 1, Leefbaar Ridderkerk en PvdA/GL winnaars in de verkiezingen maar geen wethouder of iets. Zomaar 1 voorbeeld, partij 18+ heeft voor de tweede keer de zondagsopening van de winkels geschrapt om maar met de SGP te kunnen samenwerken. Mensen hebben 18+ o.a. hiervoor gestemd.
De kiezer is gewoon aan de kant gezet. Waar is de democratie in Ridderkerk gebleven? Men doet wat men wil en kijkt alleen naar de mensen, niet naar de verkiezingsuitslag, dat is toch gewoon erg? Waarom zouden we over vier jaar weer naar de stembus gaan?

P. & G. Noot