Het Bijbelkastje bij de Wilhelminakerk
Het Bijbelkastje bij de Wilhelminakerk Foto:

INGEZONDEN

Een aanslag op het dorpshart

Het Ontwikkelperspectief Centrum 2035. De Omgevingsvisie 2035. De cultuurhistorische waardekaart. De Gemeente Ridderkerk heeft de afgelopen beleidsperiode kosten nog moeite gespaard bij het maken van toekomstplannen.
Helaas is het er nog niet van gekomen deze visies vast te leggen in het bestemmingsplan. Het gevolg hiervan is dat van derde partijen niet kan worden geëist er naar te handelen, maar dat Ridderkerk aangewezen is op hun welwillendheid. Ontwikkelaars die er nu nog brood in zien de welzijnsvisies te omzeilen, gaan echter onverstoorbaar hun gang.
Wooncorporatie Wooncompas gaf opdracht voor de sloop en herbouw van de flats aan de Blaak. Toen zij in januari de omwonenden daarvan op de hoogte stelden, hebben de laatsten ontdekt dat deze plannen niet passen binnen de eerder genoemde toekomstvisies. Omdat Wooncompas de nieuwe flats zo ontworpen heeft dat wat nu aan de straatkant plaatsvindt straks aan de Kerksingel grenst, zal dit nu nog rustige gebied met veel extra verlichting en drukte te maken krijgen. De bezorgde wijkbewoners trokken daarop bij zowel de gemeente als Wooncompas aan de bel.

Voortvarend
De gemeente ging, na een gesprek met wethouder Oosterwijk, voortvarend te werk. Ook op het gemeentehuis vond men dat er rekening moest worden gehouden met haar eigen voornemens. De plannen van Wooncompas bleken op onderdelen niet aan het bouwbesluit te voldoen, zodat de afhandeling van de agenda van de Welstandscommissie werd gehaald. In ieder geval moesten de functies van het nieuwe flatgebouw omgedraaid worden. Eind maart, zo kregen de omwonenden te horen, werd intern de opdracht "regel dat” gegeven.
Ondanks deze beloften volhardt Wooncompas in het buitensluiten van de omwonenden. Van projectmanager tot hogerop communiceert het bedrijf onjuistheden; indien hier op gewezen, worden deze niet gerectificeerd. Reacties op vragen blijven uit. Een begin april geplande ontmoeting met de omwonenden werd door Wooncompas afgezegd (men zei meer voorbereidingstijd nodig te hebben) met de toezegging snel een nieuwe afspraak te maken. De bewoners hebben verschillende herinneringen gestuurd maar vanuit Wooncompas helaas niets meer vernomen.

Weinig vertrouwen
De minimale veranderingen die zowel de omwonenden als de gemeente voorstellen, levert de nieuwe flatbewoners alleen maar voordelen op. Hun voordeur bevindt zich dan aan de straatkant, maar hun woonkamers juist op het zuiden met uitzicht over het prachtige centrum. De centrumbewoners hebben ook geopperd akkoord te gaan met twee lagere flats (te weten: elk van drie woonlagen, in plaats van het huidige plan er eentje te bouwen van vier woonlagen met een rijtje laagbouwwoningen er naast). Dat heeft geen negatieve invloed op de woningvoorraad in Ridderkerk.
Wooncompas lijkt deze suggesties te willen negeren. "Het kan wel", zei een projectmanager, "maar ik doe het niet." Er is dan ook weinig vertrouwen dat Wooncompas zich verbonden voelt met haar omgeving, en (voordat het te laat is) een hart toont voor de toekomst van het historische centrum, voor het dorp Ridderkerk en dat van haar dorpelingen.

Kelvin Wilson

Bijbelhuisje bij Wilhelminakerk

De Wilhelminakerk in Slikkerveer heeft recent een Bijbelhuisje geplaatst. Daarin zijn Bijbels beschikbaar in verschillende talen. Ze staan voor het grijpen voor iedereen die geen Bijbel kan kopen of moeilijk een Bijbel in de eigen taal vindt.  Wie een exemplaar voor thuis wil kan gratis een exemplaar pakken. Ook bij andere kerken in Ridderkerk zullen binnenkort Bijbelkastjes worden geplaatst.