Voedseldistributie in Charkov
Voedseldistributie in Charkov Foto:

De hulpvraag neemt toe naarmate de hulp afneemt

Stichting Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk werkt al vele jaren in de hulpverlening aan de allerarmsten in Roemenië en Moldavië. Ze doen dit samen met twee Roemeense partners die veel contacten hebben in Roemenië, Moldavië en ook Oekraïne. De, nu drie maanden geleden, uitgebroken oorlog in Oekraïne heeft het werk van de beide Roemeense partners totaal veranderd. De focus kwam vanaf dag 1 van de oorlog te liggen op hulpverlening aan de Oekraïense slachtoffers. Honderden vluchtelingen werden opgevangen, konden overnachten, kregen voedsel en brandstof om weer verder te kunne reizen. Iets wat heel veel inspanning en geld kost. Dank zij de bijdragen die door vele Ridderkerkers werd gedaan aan Draagt Elkanders Lasten kon veel geld worden overgemaakt naar de Roemeense partners. Inmiddels is de vluchtelingenstroom verminderd en wordt door éé van de partners in Oekraïne zelf hulp geboden. Vele transporten met hulpgoederen werden er gebracht maar vooral veel voedsel waar een groot gebrek aan is in het oorlogsgebied. Zo werd vorige week een vracht met voedsel in Charkov gebracht en daar gedistribueerd. Met het bezoeken van de oorlogsgebieden komen ook de afschuwelijke verhalen van de getroffenen.
De hulpvraag neemt toe naarmate de hulp afneemt: "Misschien kunnen we 40% van de behoeften dekken van mensen die geen melk hebben gedronken en al een maand geen brood hebben gegeten!”
Stichting Draagt Elkanders Lasten wil deze mensen graag blijven helpen. Vanwege de grote nood die, die nog steeds groter wordt, willen opnieuw een beroep doen gedaan om bij te dragen. Giften kan men storten op NL30 INGB 0670471046 t.n.v. Stichting Draagt Elkanders Lasten te Ridderkerk o.v.v hulp Oekraïne.