Druk bezette velden bij het korfbaltoernooi voor scholen
Druk bezette velden bij het korfbaltoernooi voor scholen Foto:

Weer sportdag Korfbal voor groepen 5

Op 18 mei organiseerden Facet Ridderkerk en de vakleerkrachten bewegingsonderwijs i.s.m. SV Ten Donck en KCR de sportdag Korfbal voor alle groepen 5 van het basisonderwijs. Na ruim 2 jaar van geannuleerde, uitgestelde en alternatieve sportdagen was het eindelijk zover; ‘een buitensportdag Korfbal voor alle leerlingen van groep 5’. Met de sportdag worden kinderen gestimuleerd om te sporten en maken zij kennis met korfbal. Onder leiding van studenten van het Albeda College gingen in totaal 49 teams (326 leerlingen van 10 basisscholen) de sportieve strijd met elkaar aan. Hieronder een overzicht van de poulewinnaars: Poule 1: De Botter 1, Poule 2: De Piramide Centrum 2, Poule 3: De Piramide Centrum 3, Poule 4: De Klimop Centrum 1, Poule 5: De Wingerd 2, Poule 6: De Wingerd 3, Poule 7: De Wingerd 4
De komende weken staan er meer buitensportdagen op het programma. Groep 6 heeft op vrijdag 17 juni Bee*Ball en groep 7 op donderdag 30 juni hockey. Afgelopen dinsdag was de voetbalsportdag voor de groepen 8.

Marco van Rijn wil nieuw team bouwen in Rijsoord

Marco van Rijn keert komend seizoen terug aan het roer bij Rijsoord. De voormalig succescoach van de Ridderkerkers wacht de loodzware taak om de tweede degradatie op rij te voorkomen.

door Jeffrey van der Maten

Eigenlijk had hij zich voorgenomen het voetbal een jaartje te parkeren. Na zijn ontslag bij Spijkenisse genoot hij van zijn rust en kon al zijn tijd naar zijn drukke baan en gezin. Even dacht hij niet aan voetbal, tot de telefoon rinkelde. Rijsoord besloot te breken met Clemens Bastiaansen en zette vol in op de komst van Van Rijn. "Voor mij waren er twee clubs die me aan het twijfelen zouden brengen. Naast Poortugaal is ook Rijsoord speciaal voor mij. Ik heb altijd contact gehouden en na het tweede gesprek bereikten we al een akkoord.”
Toestemming vroeg hij eerst thuis. Van Rijn heeft kinderen die naar de middelbare school gaan en zijn aandacht verdienen. "Als ik weer zou gaan coachen, ben ik weer wat avonden en een hele weekenddag van huis. Mijn kinderen zeiden al snel dat ik het moest doen, net als mijn vrouw. Ze steunen me, dat gaf uiteindelijk de doorslag.”

Nieuw ploeg kneden
Van Rijn krijgt daardoor komend seizoen de degradant uit de hoofdklasse onder zijn hoede. Een grondige renovatie in de selectie was nodig nadat voor de Ridderkerkers roemloos en na beschamende nederlagen het doek viel in de hoofdklasse. Eenmaal zag Van Rijn zijn nieuwe werkgever dit seizoen spelen: toen ARC met 0-12 won. ,,Ik schrok, maar was tegelijk ook opgelucht. De meeste jongens gaan weg, dus we kunnen echt zelf een nieuwe ploeg gaan kneden.”
Dat is noodzakelijk. Rijsoord moet volgens Van Rijn bovenal een team zijn. "We willen een jong, dynamisch en energieke ploeg samensmelten, die chemie heeft en zich wil bewijzen in de eerste klasse.” Daar wordt handhaving het eerste doel. "Direct degraderen naar de tweede klasse, die angst heerst bij de club. Daarom moeten we eerst zorgen dat we boven de nacompetitiestreep eindigen. Gelukkig is Rijsoord een reële club. Het eerste seizoen wordt overleven, we moeten een team creëren waar de club weer trots op kan zijn.”

Aan een terugkeer in de hoofdklasse wil Van Rijn niet eens denken. "Dat moeten we helemaal van ons afzetten. Daarvoor heeft de club simpelweg de middelen niet. Wij benaderen spelers die uiteindelijk naar de tweede of derde klasse gaan, omdat ze daar meer betaald krijgen. In de eerste klasse zie ik bedragen voorbijkomen… Dan lijkt het me logisch dat we ons niet met de bovenste ploegen kunnen meten.”
Van Rijn stond ook in het seizoen 2019/20 aan het roer. Toen hij in oktober werd aangesteld, leek degradatie niet te vermijden. Van Rijn gidste de ploeg echter naar de veilige haven in de hoofdklasse. Is hij de redder in nood? "Ik kan geen wonderen verrichten. In die tijd konden we het alleen maar beter doen. Nu is het aan mij de taak om met de club te gaan bouwen.” Eerst mag hij nog even genieten van zijn vrijheid. "En daarna gaan we vol aan de bak.”

Marco van Rijn ziet het zitten bij Rijsoord