Op 6 juni is er een "Tour du Parc" bij Huys ten Donk
Op 6 juni is er een "Tour du Parc" bij Huys ten Donk Foto:

RIDDERKERK

Voor­le­zen voor vol­was­se­nen
Op zaterdag 4 juni is er voorlezen voor volwassenen in de bibliotheek aan het Koningsplein. Arie de Wit zal deze middag prachtige verhalen voorlezen. Het oudere publiek kan er van genieten van 14.00 tot 15.00 uur. De toegang is gratis. Aanmelden is niet nodig.

Markt in Oudheidkamer
Op zaterdag 4 juni wordt na een jaar van afwezigheid weer een Pinkstermarkt gehouden in de Oudheidkamer aan de Kerksingel 26. Er zullen veel eigen producten aangeboden worden en natuurlijk zijn de unieke Blauwkaikoeken verkrijgbaar. Voor de innerlijke mens zal ook worden gezorgd. Maar bovenal zal men de bekende gezelligheid proeven. De deur gaat om 10.00 uur open voor de vroege vogels en koopjesjagers en na een lange dag sluiten de rijen om 16.00 uur.

Flesraketten maken
Bij de bibliotheek in Ridderkerk wordt de nationale Buitenspeeldag op woensdag 8 juni gevierd met het maken van flesraketten. Kinderen kunnen op het Koningsplein een flesraket maken. Spannend word het daarna of hij ook de lucht in gaat. Deze activiteit van Bibliotheek AanZet is van 14.30 tot 16.00 uur. Deelname kost € 1.

Waterbeestjes zoeken
Op woensdag 15 juni organiseert Natuurvereniging Eiland IJsselmonde, van 14.30 tot 15.30 uur, een speurtocht naar waterbeestjes voor kinderen vanaf 6 jaar, in de grote vijver bij het NME gebouw in het Reijerpark. Gewapend met schepnetjes, emmertjes en zoekkaarten gaat men op zoek. Aanmelden voor deelname kan per mail naar: elly.bras@kpnmail.nl met vermelding van naam en een telefoonnummer van ouder of verzorger.

Lunch in Trefpunt
In wijkgebouw Trefpunt Oost wordt iedere woensdag een lunch georganiseerd. Voor € 3,50 kan men aanschuiven voor een heerlijke lunch met hapjes en iets te drinken. Daarbij kan men gezellig kletsen met buurtbewoners of/of een spelletjes doen. Deze wekelijkse lunch begint om 12.30 uur. Opgeven kan via: wavoost@outlook.com of 088 2716 481.

RIJSOORD

Natuurwandeling
Woensdagavond 8 juni organiseert Stichting Natuurbeheer Waalbos een natuurwandeling door het Waalbos. Er wordt gewandeld tot het rond 22.00 uur donker wordt. Tijdens deze wandeling kan men van alles waarnemen. De meeste zangvogels hebben inmiddels jongen. De vleermuizen vliegen al weer en ook nachtvlinders zijn actief. In de schemering kan men de veenmol, de sprinkhaanzanger, de rietzanger en de snor horen. De excursie start om 19.00 uur vanaf het parkeerterrein aan de Waalweg, achter het parkeerterrein van Ross Lovell. Deelname is gratis maar een donatie welkom. Aanmelden is verplicht en kan via info@onswaalbos.nl.

SLIKKERVEER

Dag van Kasteel bij Huys ten Donck
Op Tweede Pinksterdag (maandag 6 juni) kan men bij Het Huis ten Donck een Tour du Parc meemaken, die in het teken staat van : “Een Ramp is van alle tijden”. Dit thema van de Dag van het Kasteel kan men op de buitenplaats beleven et zang, dans, vioolspel, en een eetproeverij in oorlogstijd. Naast de wandeling door het bos is er ook een kijkje in het Huys. De entree bedraagt voor € 7,50 voor volwassenen en € 4 voor kinderen t/m 12 jaar. Kaarten zijn te verkrijgen via: www.ticketview.nl/shop/huystendonck. Voor meer informatie: www.huystendonck.nl.

Buitenspeeldag op 8 juni
De Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer organiseert op woensdag 8 juni weer een Buitenspeeldag van 13.30 tot 16.30 uur. Kinderen kunnen gratis een strippenkaart afhalen om 13.30 uur aan de Reijerweg, waarmee alle spellen kunnen worden gedaan en waarmee de kinderen per bus kunnen worden gebracht naar de Willemstraat waar ook een aantal spellen staan uitgestald. De strippenkaarten worden tot 15.00 uur uitgedeeld en zolang de voorraad strekt. Op is Op! Op vertoon van de strippenkaart kunnen de kinderen ook limonade, ijs en een snoepje krijgen. Volle kaarten kunnen ingeleverd worden in de rode tent van S.W.S. Om 16.30 uur is de trekking voor leuke prijsjes. Wie iets wil winnen moet zelf bij de trekking aanwezig. De buitenspeeldag is geschikt voor kinderen tot plusminus 12 jaar. Voor meer informatie: 06 4098 8261 of info@sws-slikkerveer.nl.

Koffieochtend in ‘t Visnet
Donderdag 9 juni is in ‘t Visnet de maandelijkse koffieochtend voor de buurt. Slikkerveerders die het leuk vinden om mensen te ontmoeten en zin hebben in een gezellig praatje met een kopje koffie of thee zijn van harte welkom in het gebouw aan de Graaf Lodewijkstraat 25. De deur staat deze ochtend voor iedereen open van 10.00 tot 11.30 uur.

BOLNES

Pinksteren met frisse wind
Op zondag 5 jun is in de Protestantse kerk te Bolnes voor een vrolijke pinksterviering met toegankelijke teksten en mooie liederen. Het thema is: “Een frisse wind”. De dienst in de kerk aan de Pretoriusstraat 56 begint om 9.20 uur met pinkstersamenzang en wordt geleid door Ria Keijzer – Meeuwse, pastor en opbouwwerker in deze gemeente. Na de dienst kan men elkaar ontmoeten bij de koffie en staat er een pinkstertraktatie klaar. Er is volop aandacht voor de kinderen, die een deel van de dienst in hun eigen ruimte het pinksterfeest vieren. Ook is er kinderoppas voor de allerkleinsten. Voor meer informatie: ria.keijzer@casema.nl of 06 5022 8250.

Lezing over kerkmuziek
Bij het maandelijkse ‘open-huis-met-een-passie' van de Protestantse Gemeente te Bolnes (Pretoriusstraat 57) is op dinsdag 7 juni Rien Verwijs te gast. Hij is actief als organist en heeft als dirigent een ruime ervaring met uitvoeringen van het oratoriumrepertoire. Hij komt deze ochtend over zijn passie vertellen. "Muziek verandert mensen” is de prikkelende stelling, waarmee zijn presentatie met woord, beeld en geluid begint. Het open huis begint om 9.30 uur met een rondje koffie. Kort daarna begint het programma in de zaal aan de Pretoriusstraat 57. Aanmelding vooraf is niet nodig. Deelname is gratis, wel staat er een spaarpot.