Op het Ontmoetingsplein kunnen zowel bewoners van Reyerheem als buurtbewoner
Op het Ontmoetingsplein kunnen zowel bewoners van Reyerheem als buurtbewoner Foto:

Reyerheem: meer dan alleen een verzorgingshuis

Bij Aafje Reyerheem in Ridderkerk wonen ouderen die zorg krijgen. Er zijn ook activiteiten voor buurtbewoners. Denk hierbij aan het Ontmoetingsplein, het Mantelzorgcafé, het Gezondheidsspreekuur, het LHBTI gespreksgroep en de telefooncirkel. Daarnaast is er elke woensdagavond samen gezellig ontmoeten en eten.

Gezellige activiteiten
Op het Ontmoetingsplein kunnen zowel bewoners van Reyerheem als buurtbewoners terecht voor een breed aanbod aan activiteiten. Iedereen is welkom, ongeacht leeftijd. Franny vertelt: ¨Er is een programmering van maandag tot zondag. Denk hierbij aan bingo, samen bewegen, kerkdiensten en gezellig samen eten. Ook zijn er activiteiten uitsluitend voor buurtbewoners.¨

Mantelzorgcafé Ridderkerk
Iedere laatste dinsdag in de oneven maanden is er het mantelzorgcafé. Els: ¨Het mantelzorgcafé biedt mantelzorgers de mogelijkheid om informatie en tips te ontvangen. Elke 2 maanden staat er een ander thema centraal. De onderwerpen worden aangekondigd in de Combinatie, op Facebook, op de website www.karaatmantelzorg.nl en op www.aafje.nl. Aanmelden is wenselijk, maar niet verplicht.¨ Dit is in samenwerking met Karaat Mantelzorg.
De volgende bijeenkomsten staan gepland op dinsdag 26 juli, dinsdag 27 september en dinsdag 29 november van 14.00 tot 15.30 uur op het Ontmoetingsplein van Aafje Reyerheem, Torenmolen 1, Ridderkerk.

Gezondheidsspreekuur
Het Gezondheidsspreekuur is gratis toegankelijk voor alle inwoners van Ridderkerk. Franny: ¨Zij kunnen hier terecht voor vragen over gezondheid en ziekte, een gezondheidscheck laten doen (bloeddruk, gewicht, zuurstofgehalte bloed, bloedsuiker) en welzijn. Dit is een initiatief van Aafje in Ridderkerk.¨
Het Gezondheidsspreekuur is elke dinsdag van 10.30 tot 11.30 uur in Gezondheidscentrum GOED / Jan Luykenstraat. Elke vrijdag in Reyerheem / Torenmolen 1 van 10.30 tot 11.30 uur.

LHBTI gespreksgroep
Elke 14 dagen biedt Aafje een ontmoetingsplek voor mensen in wiens leven LHBTI een rol speelt. Franny: ¨We merken dat er in onze omgeving LHBTI ouderen zijn die weinig of geen mogelijkheden zien om contact te leggen met gevoelsgenoten. De behoefte om met andere herinneringen op te halen, ervaringen te delen of terug te kijken of het eigen leven blijkt aanwezig.¨ Is uw belangstelling gewekt? Neem dan contact op met Franny de Wit (06 466 420 68 / fdwit@aafje.nl)

De telefooncirkel
De telefooncirkel is een groep van mensen in de wijk, die elkaar dagelijks even spreken via de telefoon. Even horen hoe het gaat, wat ga je vandaag doen? Het zijn korte gesprekjes om contact te hebben en elkaar in de gaten houden. Het is een prettige gedachte om te weten dat je erbij hoort en dat iemand op je let. Wilt u ook bij de telefooncirkel horen? Neem dan contact met ons op. Wilt u meer informatie? Mail dan naar fdwit@aafje.nl of bel 06 466 420 68.

Dr. Schaepmanschool in actie voor Oekraïne

Op vrijdag 8 april zijn alle kinderen van de Dr. Schaepmanschool in Ridderkerk in actie gekomen voor Oekraïne. De kinderen wilden graag hun steentje bijdragen en hebben de afgelopen weken bedacht hoe ze geld konden verzamelen.
 In de onderbouw hebben de kinderen een sponsorloop gedaan. De middenbouwers hebben cupcakes en andere lekkere dingen gebakken om te verkopen. De kinderen uit de bovenbouw hebben handgemaakte producten (zoals armbandjes) verkocht, lekkers gebakken voor bij de koffie/thee. Ook was er een veiling en werden er, voor een kleine bijdrage, verzoeknummers gedraaid op het schoolplein.
De actiedag werd goed bezocht door ouders, opa's en oma's en andere familieleden en kennissen. Het was een groot succes; in totaal is er € 2764,75 opgehaald! De cheque met het opgehaalde bedrag is inmiddels uitgereikt aan Esther Huijser van de opvanglocatie "De Haven” in Ridderkerk. Onnodig om te zeggen dat dit geld een goede bestemming zal krijgen.

Trots op een mooie cheque