Grotere verscheidenheid aan planten is goed voor vlinders
Grotere verscheidenheid aan planten is goed voor vlinders Foto:

Ecologisch bermbeheer

In de rubriek Buiten gewoon groen vertelt Hollandse Delta over de natuur in onze omgeving. Het waterschap verzorgt veel groen in de polder. Deze keer over: Ecologisch bermbeheer.
Circa 60% van de wegbermen van waterschap Hollandse Delta wordt ecologisch beheerd. Maar wat is ecologisch bermbeheer en waarom doen we dit?

Wat is ecologisch bermbeheer?
Ecologisch bermbeheer houdt in dat het gras met een cyclomaaier wordt gemaaid en daarna wordt afgeruimd. Doorgaans blijft het maaisel een aantal dagen liggen, zodat de zaden er uit kunnen vallen en planten zich op die manier kunnen voortplanten.

Beter voor biodiversiteit
Doel van dit beheer is het verschralen van de bodem en daarmee het vergroten van de biodiversiteit. Want op een schralere bodem ontstaat een grotere verscheidenheid aan planten. En als gevolg daarvan ook een groter aantal soorten vlinders, bijen en overige insecten.

Gefaseerd maaien
Een deel van de bermen wordt ook gefaseerd gemaaid waarbij per maaibeurt een deel van de vegetatie blijft staan. De verscheidenheid die zo ontstaat, je krijgt lang en kort gras naast elkaar, werkt positief voor de biodiversiteit. Het gefaseerd maaien is in 2021 gestart en als resultaat daarvan verwachten we over een paar jaar een mooie kleurrijk bloeiende berm. De komende jaren zal het aandeel gefaseerd gemaaide bermen elk jaar een klein beetje toenemen.

Facet Zomerfestijn voor senioren

Facet Ridderkerk organiseert in de zomervakantie vanaf maandag 11 juli 2022 verschillende activiteiten voor senioren.
 Inwoners van Ridderkerk kunnen kiezen uit creatieve, lekkere en sportieve uitjes. Er zijn verschillende busreisjes naar bijvoorbeeld de Asperge en Wijnboerderij in Etten Leur, Brielle en bezoek aan de zeehondenopvang in Stellendam, visje eten in Scheveningen, bezoek Museum Dansant in Hilvarenbeek en naar Den Bosch met daar een gezellige rondvaart. Bij alle busreisjes zijn er verschillende opstapplaatsen, te weten Reyerheem, Facet Ridderkerk, Wijkcentrum West, Slikkerveer en Bolnes.
Ook kan er dit jaar weer lekker gegeten worden. Zo is er een heerlijke High Tea bij Nikki aan Tafel, een 3-gangen menu bij de Paradijshoeve voor € 30,00 en een rondleiding bij Van Gelder groente&fruit met een heerlijke lunch.

Scootmobielritten
Ook mensen met een scootmobiel kunnen weer lekker met elkaar op pad. Donderdag 14, 21 en 28 juli worden er routes gereden door de mooiste natuur- en recreatiegebieden van Ridderkerk en omstreken.
Elke woensdagochtend leidt Christa van Gent een sportieve wandeling in het Oosterpark. Er wordt vanaf ‘de Pannekoe’ gelopen van 10.00 tot 11.00 uur. Op vrijdag 29 juli is er onder begeleiding van Mark Schouten een rustige wandeling in Bolnes met na afloop is er een lekkere lunch in het wijkgebouw aan de Noordstraat. Nieuw dit jaar is de samenwerking met Stichting Cultuureducatie. Er worden vier creatieve workshops gegeven in bezoekerscentrum De IJsvogel in Rijsoord.

Inschrijven
Alle activiteiten gaan door bij voldoende aanmeldingen. Inschrijven kan vanaf 7 juni bij de balie van Facet Ridderkerk aan de Schoutstraat 5. Betaling is mogelijk met pin of contant. Is het vervoer naar de activiteit een probleem? De exacte tijden, prijzen en data staan op de flyer die binnenkort verspreid wordt af te halen is bij Facet. Ook staat alle informatie op: www.facetridderkerk.nl.