Belangstelling voor boksen met Parkinson (foto Remco Heeren)
Belangstelling voor boksen met Parkinson (foto Remco Heeren) Foto:

Basis voor boksen met Parkinson

De opkomst bij de Introductie van Parkinson boksen in Ridderkerk was boven verwachting. Ruim 25 bezoekers kwam naar de boksgym van Personal Fitness 4 You aan het Voorzand om te kijken en luisteren naar wat het boksen voor de mensen met de aandoening nu
precies is. Na de inloop vanaf10.30 uur ging Ron van start met de uiteenzetting van wat het non-contact boksen inhoudt en wat het met je kan doen. Zowel theorie als de praktijk kwamen aan de orde. Samen met de Rotterdamse Parkinson-bokspromotor Henry van der Dussen, werden er meerdere oefeningen voorgedaan. Met en zonder de bokshandschoenen, op de bokszak en pads. De sfeer was ontspannen en er werd ook gelachen omdat het bekende 'loopje' van John Cleese voorbijkwam. Dat bewegen en sporten een remmende werking heeft op het ziekteproces bij Parkinson, mag inmiddels bewezen zijn. Maar dat geldt ook voor dementie, MS en CVA. Dat boksen de meest intensieve sport is om de strijd met de aandoeningen aan te gaan, is ook bekend. Alle elementen kwamen voorbij, van spierkracht tot hand-oog coördinatie, van snelheid tot behendigheid. Met de ruim 250 parkinsonpatiënten in Ridderkerk alleen al, is de uitdaging aan de eerste 11 sporters een mooi begin.

Slikkerveer maakt zich op voor finale

Op Tweede Pinksterdag speelde Slikkerveer haar laatste competitiewedstrijd van dit seizoen tegen Dubbeldam. Voorafgaande aan dit duel was Slikkerveer al zeker van nacompetitie voor promotie naar de tweede klasse, maar stond de tegenstander nog niet vast. In de stromende regen werd afgetrapt. In de tweede minuut leek Chevillio Halden de score al te openen, maar hij werd buitenspel gegeven, waardoor het feestje niet doorging. In de vijfde minuut was het bij de eerste de beste aanval van Dubbeldam wel raak. Van buiten de zestien schoot Jordy Wouters hard en laag binnen: 0-1. In de 18e minuut werd het harde werken van Slikkerveer beloond met de gelijkmaker. Een vrije trap vanaf de linkerkant werd slim bij de eerste paal binnen getikt door Cerezo Fung-A-Wing: 1-1. Tien minuten later kwam Slikkerveer op voorsprong. Een aanval over meerdere schijven belandde bij Chevillio Halden, die de bal beheerst binnen schoot: 2-1. In het eerste deel van tweede helft was er veel balbezit voor Slikkerveer, maar weinig uitgespeelde kansen. Pas in de 59-ste minuut wist Cerezo Fung-A-Wing met een boogballetje Robert Kosten te bereiken. Die bedacht zich niet en haalde meteen hard uit. Van Pelt raakte de bal de nog wel, maar niet voldoende om de 3-1 te voorkomen. Twee minuten later kroop Dubbeldam weer iets dichterbij, want vanaf de rand van de zestien werd Patrick Werkhoven verschalkt met een boogbal in de verre hoek. Daarna was het Slikkerveer dat weer veelvuldig de aanval zocht. In de 65-ste minuut werd Cerezo Fung-A-Wing centraal aangespeeld. Met een prima pass stuurde hij Chevillio Halden de diepte in. Oog in oog met de uitkomende doelman stiftte Chevillio Halden keurig de 4-2 binnen.
Op zondag 12 juni speelt Slikkerveer een beslissingswedstrijd op neutraal terrein tegen het Haagse Laakkwartier, dat als twaalfde was geëindigd in de tweede klasse D. De winnaar van deze wedstrijd speelt komend seizoen in de tweede klasse. Slikkerveer dat komend seizoen de overstap maakt naar de zaterdag zou het bij winst ook in de zaterdag tweede klasse kunnen gaan uitkomen.

Chevillio Halden scoorde twee keer (foto Roelie 't Jong)