Het eerste exemplaar van "Ton sur Ton" was voor wethouder Fleur Stip

Met Ton Schipper moet je niet te lang praten

RIDDERKERK - Ton Schipper presenteerde afgelopen vrijdag zijn nieuwe boek “Ton sur Ton” in de bibliotheek. Voor het aanwezige publiek kroop de Ridderkerker achter de piano om met drie leden van zijn band “Seven Sisters” wat nummers te brengen. Het eerste exemplaar van het boek werd overhandigd aan wethouder Fleur Stip.

“Ton sur Ton” is het vierde boek van Ton Schipper. Hij was voornemens om er net zoals voor zijn eerste boek “De Bekentenis” honderd korte verhalen in te bundelen. Dat zijn er 104 geworden. De keuze voor dit aantal wordt in het boek verklaard. Het is een eerbetoon aan Harry Gompel, een joodse oom van Schipper, die de oorlog overleefde en 104 jaar mocht worden. Van hem is ook een kort verhaal in het boek opgenomen.

Gastschrijvers
In ”Ton sur Ton” staan bijdragen van zeven andere gastschrijvers, waaronder Schippers zoon Sten en dochter Roos en oud-collega Johanna Swart. Laatstgenoemde schreef een indrukwekkend verhaal over gebeurtenissen op 10 november 1944.
Uit het voorgaande moet men niet de indruk hebben dat het boek vooral zware kost is. Er zijn veel luchtige verhalen in opgenomen met onverwachte wendingen en vaak een verrassende afloop.

Waargebeurd
De verhalen van Ton Schipper zijn ontleend aan de werkelijkheid. Soms zijn het uitwerkingen van zijn herinneringen en overdenkingen tijdens zijn bijna dagelijkse wandelingen door de Crezéepolder of de Gorzen. “Dan kom ik thuis en moet ik dat opschrijven” aldus de auteur.
Andere van zijn waargebeurde verhalen vloeien voort uit ontmoetingen die hij tijdens zijn wandelingen heeft. “Durf te vragen. Als je vragen stelt kun je mooie levensverhalen te horen krijgen of een verhaal van een bijzondere gebeurtenis” is de ervaring van de schrijver.
Een voorwaarschuwing voor wie Ton nog niet kent: “Je moet niet te lang met mij praten. Voor je het weet zit je in één van mijn verhalen” zegt hij met een glimlach.

Duizend woorden
Schipper streeft ernaar om zijn verhalen niet voorbij de duizend woorden te laten woorden. Zijn echtgenote Marion, die het boek heeft geredigeerd, waakt hier streng op. Zij heeft Ton flink laten schrappen in zijsporen die de vaart uit een verhaal halen. “Ook ik blijf leren” zegt de auteur: “Een lezer maakte me er attent op dat al mijn verhalen in de verleden tijd geschreven waren. Nu heb ik ze allemaal in de tegenwoordige tijd gezet.”

Giro 555
Het boek “Ton sur Ton” is voor € 10 te koop. “Geen geld voor 104 avonden een verhaal voor het slapen gaan” vindt de schrijver. De opbrengst gaat bovendien naar een goed doel, te weten giro 555.
Het boek kan besteld worden via: tontoets@hotmail.com. Ook kunnen exemplaren gekocht worden bij het optreden van Ton Schipper en zijn band op 8 juli op het Sint Jorisplein in Ridderkerk.