Foto:

Op naar een fijne zomer

Dit is al weer de allerlaatste column voor de zomervakantie losbarst.
Het was me het politieke jaartje weer wel: verkiezingen, nieuwe raad, nieuw college. Ik heb u er in meegenomen in mijn columns. Met heel veel enthousiasme is iedereen aan de slag gegaan. En natuurlijk mis ik degenen die zijn weggegaan. Vooral de wethouders natuurlijk. We trekken dagelijks met elkaar op. Speciaal Marten Japenga met wie ik maar liefst acht jaar in het college heb gezeten. Hij is inmiddels aan de slag gegaan als wethouder in Alblasserdam, onze buren. Ik ben benieuwd hoe het hem daar vergaat. In ieder geval is het zo dichtbij dat we hem kunnen volgen.
Ook het virus vroeg veel van onze aandacht. Gelukkig is het leven weer gewoon geworden. En zo kon ook, na drie jaar, de avondvierdaagse dit jaar doorgaan. Dat is geweldig. Wát een plezier. Wat was het fijn om samen met onze kinderburgemeester Maylin het startschot te kunnen geven. We hebben alle kinderen een duimpje gegeven. “GOED BEZIG”, riepen we daarbij. Het was één van Maylin’s laatste acties. Dan is ze anderhalf jaar onze kinderburgemeester geweest. Ze heeft dat fantastisch gedaan. Het was meer dan leuk om zo nu en dan met haar op te trekken.
Inmiddels ben ik weer begonnen met het bezoeken van onze bruidsparen. U komt dat tegen in deze krant. Deze week waren we op bezoek bij een bruidspaar dat 70 jaar geleden is getrouwd. Lieve, leuke mensen, die nog zeer bij de tijd zijn. Het is toch zo bijzonder, deze bezoekjes. Ik geniet er zeer van dat ik zo maar een kijkje in de levens van deze bruidsparen krijg. Dit bruidspaar kon ook zo mooi vertellen over hun leven. Vaak merk ik dat door de oorlog in Oekraïne de Tweede Wereldoorlog, en dan vooral het bombardement op Rotterdam, door onze oudere medemens weer als de dag van gisteren wordt beleefd. Er wordt zeer meegeleefd met Oekraïners!
De Wissel, die prachtige sporthal, was de afgelopen twee en halve week noodopvang van vluchtelingen. Dinsdag zijn ze weer vertrokken. Er is een plekje gevonden elders in ons land. Het is iets wat mij zeer trots maakt op Ridderkerk. Als er een beroep op ons wordt gedaan om mensen in nood te helpen, dan staat iedereen op om er een succes van te maken. Om onder deze heel moeilijke omstandigheden er het beste van te maken. Dat geldt zeker ook voor onze eigen medewerkers, maar ook die van Facet, Sport Service Ridderkerk en de Veiligheidsregio. Maar de manier waarop KCR met ons heeft samengewerkt, en ook heeft meegeleefd, dat is meer dan geweldig. Heel veel dank daarvoor. Het is de echte Ridderkerkse spirit!
En hetzelfde geldt natuurlijk voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Bij mensen thuis, ook in Ridderkerk, en in de voormalige winkel van Verschoor. We zijn het "De Haven” gaan noemen.
Zo is deze column een echt allegaartje geworden. Rest mij u allen een fijne zomer te wensen. Wees wel voorzichtig, het virus is niet echt weg!

Anny Attema, burgemeester