Waterschap doet proef met beverwerend gaas

Waterschap Hollandse Delta is een proef gestart met beverwerend gaas in dijken. Daarmee wil het waterschap graafschade aan dijken voorkomen, zonder dat hiervoor een in het gebied aanwezige bever verstoord hoeft te worden. In Ridderkerk zijn hiervoor de eerste meters gaas aan de voet van een dijkvlak gelegd. Het waterschap ziet steeds meer bevers in het werkgebied. Dat is goed nieuws voor deze beschermde diersoort én voor de biodiversiteit in het gebied waar de bever leeft. Maar bij de zorg voor waterveiligheid, wegen en watersystemen levert de aanwezigheid van bevers het waterschap soms flinke uitdagingen op. Met zijn gangenstelsels en dammen kan een bever in een korte tijd behoorlijke schade toebrengen aan bijvoorbeeld dijken, watergangen en wegen. Dat brengt niet alleen hoge herstelkosten met zich mee, maar kan ook de veiligheid van wegen, dijken en watergangen in gevaar brengen. Daarom zoekt het waterschap naar mogelijkheden om problemen vóór te zijn. Eén van de oplossingen die onderzocht wordt, is het aanbrengen van ondergronds beverwerend gaas. In de voet van de dijk langs de Benedenrijweg in Ridderkerk is over een lengte van zo’n 100 meter 2,5 meter diep en 2 meter breed gaas in de grond gedrukt met een door de aannemer speciaal ontwikkelde machine. Het gaas voorkomt dat bevers onder de dijk graven en met hun gangenstelsels de dijk verzwakken. Daarmee wordt de noodzaak voor ingrijpen en reparaties voorkomen, maar kan de bever ongemoeid worden gelaten.

Uitje met 'Het Geheugenpaleis'

Op woensdag 1 juni had het team van Schinkelshoek Communicatie een gezellig uitje met ouderen van Het Geheugenpaleis via Stichting Present Ridderkerk. Er werd gestart met koffie en gebak, getrakteerd door het team van Schinkelshoek. Daarna gingen zij naar het herinneringsmuseum Akrapolis van Humanitas Rotterdam. Na afloop aten ze frietjes in Gasterij de Ontmoeting. Het ritje naar Rotterdam werd al bijzonder ervaren door een aantal ouderen. Mooi dat iets kleins van ons dagelijks leven iets waardevols is voor een ander. Als team een mooie verbindende ervaring met elkaar!