Wethouder Peter Meij aan de slag met de spuitbus.
Wethouder Peter Meij aan de slag met de spuitbus. Foto:

F15 moet forenzen naar fiets verleiden

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) heeft op 14 juni de fietsroute F15 IJsselmonde officieel geopend. Met een verfspuitbus bracht ze samen met de wethouders Mieke van Ginkel (Albrandswaard), Dirk Vermaat (Barendrecht), Peter Meij (Ridderkerk) en heemraad Henk van der Drift (waterschap Hollandse Delta) het logo van de F15 op een fietspad in Ridderkerk aan.
Deze partijen waren allemaal betrokken bij de verbetering van fietspaden en aanleg van nieuwe fietspaden, die samen de F15 vormen. Deze nieuwe fietsroute bestaat uit twee routes van elk 18 kilometer, die op meerdere plekken met elkaar verbonden zijn voor het oversteken van rijksweg 15. Het moet het fietsen tussen de BAR-gemeenten, Rotterdam-Zuid, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht aantrekkelijker maken. De verbeterde verbindingen moeten automobilisten verleiden om vaker de fiets te pakken. Verbeterd voor fietsers is onder meer de situatie op de Verenambachtseweg en Handelsweg op de grens van Ridderkerk en Barendrecht.
De F15 IJsselmonde staat officieel te boek als snelfietsroute. Dat is volgens Peter Meij een verkeerde benaming. "Dat geeft de indruk dat dit een racebaan is. Doortraproute zou een betere naam zijn” zegt de wethouder. Hij is blij met wat de samenwerking tussen de partijen heeft opgeleverd. Hij voegt eraan toe dat er nog veel werk aan de winkel is. "We staan voor een tour de force. Ik hoop spoedig met de provincie tot afspraken te komen voor de aanleg van meer fietslanen” zegt Mei, die hierin een belangrijke rol heeft als regiobestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Rijnmond.