De Zomervlinder die 's nachts leeft

Nachtvlindernacht in het Reijerpark

RIDDERKERK - Op vrijdag 1 juli is er een “Nachtvlindernacht” in het Ridderkerkse Reijerpark. Natuurvereniging Eiland IJsselmonde nodigt belangstellenden uit om deze avond nachtvlinders te bekijken. Deze avond wordt op verschillende plekken in Nederland aandacht besteed aan vlinders die ‘s nachts leven.

Leden van de Natuurvereniging zullen in het Reijerpark proberen nachtvlinders te lokken, zodat iedereen ze van dichtbij kan bekijken. Men kan dan ontdekken dat nachtvlinders lang niet altijd saaie, bruine motten zijn. Men zal zich verbazen over de variatie in groottes, kleuren en vormen die de vlinders hebben. Ook kan men details, zoals waaiervormige antennes, rustig bekijken. Enkele deskundigen van de vereniging zullen de soorten op naam brengen, maar de bezoekers mogen ook zelf een poging wagen.
Verder kan men van alles te weten komen over het leven van deze nachtdieren. Is de Gamma-uil naar de bouwmarkt vernoemd? Wist u dat er Witte tijgers en Hyena’s in Ridderkerk leven? En waarom hebben nachtvlinders namen zoals Huismoeder, Houtspaander en Groot avondrood?
In Nederland komen maar liefst meer dan 2.500 verschillende soorten nachtvlinders voor! Van enkele millimeters klein tot meer dan zeven centimeter groot.
De nachtvlindernacht in het Reijerpark begint om 21.45 uur en duurt tot middernacht. Bezoekers kunnen zelf bepalen hoe lang ze blijven. De activiteiten zijn in en rond het NME-centrum ‘De Groene Draak’. Er is de hele avond dus gelegenheid voor een kopje koffie of limonade.